X2 2024 - TYR: TYR TAR TYREN ETTER HORNENE

Tyr

X2 2024

Fett å observere hero-archen til Norges neste store rapper.

To konserter inn i torsdagen slæsj den første dagen av X2-festivalen  i Volda, tar Tyr tyren etter hornene og viser gjennom musikalsk glede betydningen av den lokale festivalen. Etter at stemningen hadde sakte tatt seg opp via Edel og dermed Cavolo Nero var hele sparebank 1 -hallen i full boblete brus da Tyr ankom scenen. I forkant av konserten hadde jeg grublet om den godt etbalerte Oslo-rapperen skulle klare seg i «nye omgivelser» her i huttaheita/ uti Volda, utenfor sin tradisjonelle Y2K-Oslo crowd. Det skulle vise seg at det ikke skulle væra no problem.

Det fineste smilet innenfor norsk hiphop leverte en konsert man ikke kan stemple som noe annet enn kvalitativ. Det er for meg ingen tvil om at Tyr er hele Norges hiphop-håp i en (frem)tid hvor banale rappere med wacke rhyme-schemes styrer markedet gjennom crowd-pleasing, selvhevdende pytt i panne type høgg. Tyr rapper om de ekte tingene; problemer med rus, problemer med damer, problemer med oppvekst og problemer med livet. Min tillit til det norske folk kommer av at deres kollektive respons til Tyr: om det skulle være i Oslo eller Volda. Jeg tror han toucher ved noe veldig ekte hos den gjennomsnittelige lytteren samtidig som har gjør en type musikk som får en crowd til å klikke på perfekt vis.

Sist gang jeg kunne la meg selv gli gjennom en crowd såpass som en fjert i vinden var på Honningbarna -konsert i køben i 2022. Man merker ren musikkglede når man kan bare overgi seg selv til overlykkelige publikummere som dytter deg fra høyre til venstre, frem og tilbake. Du ender opp der du ender opp. Stor creds for fantastisk vokal-lyd som blandet seg, men samtidig ikke blandet seg for mye (shamener?), med backingtracken.

Tyr er en ekte legende. Han er Norges neste Arif/Stig Brenner. Veldig fett at han tar med gutta sine (producer/med-låtskriver) på scenen på slutten av konserten. Ekte hjertevarm følelse. Eneste grunnen til at jeg ikke gir terningkast seks er at jeg vet at han kan dra den lenger om han vil. I kveld spiller han på rockefeller; Oslofolk sjekk han ut!