Placebo – Collapse Into Never – Live In Europe 2023: «Nostalgisk, men for fokusert på nåtiden»

Collapse Into Never – Live In Europe 2023 - Placebo

Placebo

Collapse Into Never – Live In Europe 2023

De glemmer klassikerne og fokuserer på det siste studioalbumet.

Det britiske indierockbandet Placebo, som hadde sin storhetstid på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 00-tallet, kom tilbake i fjor i uventet god form med sitt første studioalbum på nesten et tiår. Som på Never Let Me Go er det "Forever Chemicals" som får sjansen til å åpne dette live-albumet. Hele karrieren er oppsummert fra debuten Bionic via den robuste "The Bitter End" til den uimotståelig smittende "Beautiful James". Det blir tydelig at liveopptakene er fra Spania når det snakkes spansk i mellomspillet til førstnevnte.

Sistnevnte byr på et rocka soundtrack som lar en melodiøs synth spille over, før frontmann Brian Molko passende synger «bring me back to life, never let me go» i denne vakre returen til de største scenene for det savnede bandet. Mye fokus er også på det siste albumet i låtutvalget og selv om Surrounded By Spies viser smakebiter av dagens skremmende utvikling som minner om forfatteren George Orwells bok 1984, kan man ikke unngå å gå glipp av gamle klassikere som "Pure Morning", "Nancy Boy" og en personlig favoritt som "Black-Eyed".

To tolkninger i form av Tears For Fears "Shout" og Kate Bushs "Running Up That Hill" viser bevis på en forkjærlighet for 80-tallet, og originalen til sistnevnte ble vekket til live igjen av Stranger Things i fjor, en TV-serie som ser nostalgisk tilbake til samme tiår. Plutselig toppet sangen fra 1985 listene 37 år etter at den ble utgitt. Placebo prøver ikke å ri på disse suksessene, men ga ut sin studioinnspilte tolkning tilbake i 2003, men tiden har innhentet og det blir nå en avslutning på albumet som matcher samtiden.