Kraftprestasjon

Underworld, Bendiksbukta, Quart

Kraftprestasjon

Anmeldt av Tord Litleskare | GAFFA

Den anerkjente, britiske elektronikagruppen har gjennom mange år vært kjent for deres visuelle stil og for å levere dynamiske live-opptredener. Underworld har påvirket en rekke kunstnere og vært med på ikoniske soundtracks, fjernsyn og ikke minst var de en del av det musikalske programmet i forbindelse med sommer-OL i London for fire år siden. Kveldens opptreden var uten Rick Smith, og på scenen var det dermed frontmannen Karl Hyde og turnémedlemmet Darren Price, som sto for showet.

De starter konserten med I Exhale og If Rah fra fjorårets album Barbara Barbara, We Face A Shining Future, som gir en kanonstart på opptredenen.

Andre låter som kom kort tid etter, som Two Months Off og Scribble, fikk publikum til å kjenne på grooven, og frontmannen oppmuntrer publikum til å bevege på seg litt mer, gjerne med statiske henda-opp-været-bevegelser. De lyktes godt med det. Publikum godtok premissene, og jammer med.

Mellom låtene, nevner Hyde at de har vært på Quartfestivalen tre ganger. Men så har det vært rundt 20 års pause, så han innrømmer at det er mye han ikke husker. Han forteller til publikum med et genuint smil at denne gangen skal han huske det.

Visuelt sett var showet en fryd for øynene. Med gjennomført lysshow og live psykedelisk filming i bakgrunnen, fikk vi møte bandet i kjent stil.

Låter som Push og Shudder fra albumet Beaucoup Fish, minner om et spill, mest på grunn av det som skjedde i bakgrunnen. Forestill deg en psykedelisk kombinasjon av Tetris og Pacman.

Det nærmer seg slutten, og de serverer godlåter som Low Burn og Rez / Cowgirl. Stemningen på festivalen blir plutselig noe helt annet. De kicker det hele tre hakk opp. Flere begynner å bevege på seg og danser som om de har vunnet i Lotto.

Avslutningsvis fremførte de deres mest berømte låt Born Slippy, som mange sikkert kjenner igjen fra filmen Trainspotting. Dette får middelaldrende menn til å grine av entusiasme.

Underworld viser til en lang aktiv deltakelse i musikkhistorien, og lokker kanskje ikke til seg den mest ungdommelige målgruppen i dag, men de viser fortsatt at de er aktuelle og absolutt kan være konge på haugen om de vil.


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA