Artikkel

Sigur Rós til Norge – vi har kåret deres ti beste låter!

GAFFA.no – alt om musikk!

Nå er det ikke bare klart at det islandske postrock-bandet Sigur Rós kommer er på vei med nytt album, de legger også ut på en turné som gjester Oslo.

20. oktober inntar islendingene Oslo Spektrum. Sist gang bandet spilte i Norge var i samme lokale tilbake i 2017. Den gang var vår anmelder i ekstase. Les anmeldelsen her.

For å kose oss litt ekstra med de gledelige nyhetene om nytt Norgesbesøk har vi kåret det vi mener er deres ti beste låter! 

10. Brennisteinn
Det dufter svovel av denne heseblesende låten, den er som en vulkan som først rumler før den eksploderer. Det er også første gang Sigur Rós for alvor tar inn elementer fra industrirocken. Det var nesten et slags sjokk å stå blant publikum og oppleve sangen da den hadde premiere november 2012 på Iceland Airwaves-festivalen i Reykjavík. Lydbildet var hardere enn noen gang og satte tonen for det da kommende albumet Kveikur.

9. Heima
Den rake motsetningen til «Brennistein» er den stille og akustiske «Heima» som ble hørt for første gang i dokumentaren med samme navn. Det filmatiske mesterverket er kanskje blant tidenes beste musikkdokumentarer og ble spilt inn i løpet av to uker sommeren 2006 på Island, da bandet spilte uanmeldte og unike gratiskonserter. Sangen «Heima» ble spilt inn på en kafé foran familie og venner i den lille byen Borg året etter.

8. Hún Jörð
Dette hellige ritualet, som er like vakkert som det er eksplosivt, er dedikert til Moder Jord og er å finne på bandets glemte debutalbum Von, som først bare ble utgitt i hjemlandet. Jónsis sangstemme er helt fullstendig engleaktig på denne perlen fra den ellers ganske avantgardistiske plata.

7. Von
Tittelsporet er fra samme glemte debutalbum er spilt inn på nytt til den enorme samleplaten Hvarf/Heim. Her ble den håpefulle, men tunge stemningen enda vakrere med strykere som kjærtegner Jónsis stemme mens han synger på det oppdiktede språket hopelandic. Et språk uten grammatikk, som består av lyder som kommer spontant ut av sangeren og som passer til musikken. Over tid har dette språket imidlertid fått en helt særegen fonetikk!

6. Góðan Daginn
Sigur Rós tok av seg de tunge postrock-klærne og kledde av seg til bare kjernen av musikken sto igjen på det femte studioalbumet Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust. Produsenten Flood hjalp dem med å finne en mer direkte drømmepoplyd. Resultatet ble uventet bra og «Góðan Daginn» viser hvordan man kan utvikle seg som band hvis man bare tør – selv om det her bare er snakk om én plate før de tar neste steg igjen.

5. Andvari
«Andvari» er et av Sigur Rós' vakreste øyeblikk der Jónsi tar hopelanic-språket så nært engelsk at du ikke kan unngå å høre ham synge det som høres ut som I love you. Kjærligheten til ham blir besvart over denne myke og milde brisen i lydform, som aldri slipper taket på en.

4. Gong

Drivet i denne låten er simpelthen for godt til å være sant. Vi dras med i en øredøvende himmelsk berg og dalbane, ledet an av Jónsis uimotståelige stemme og en instrumentering hentet ut av drømmeland.

 

3. Uten tittel 4 (Njósnavélin)
Etter at bandet hadde fått sitt store gjennombrudd og hadde turnert med Radiohead i Europa, valgte de den vanskelige veien på neste album og ga det navnet (). Også låtene manglet titler og ble utelukkende sunget på hopelandic. Høydepunktet på albumet er det optimistiske og bedårende fjerdesporet som ofte kalles «Njósnavélin». Klokkespillet viser hvor skjør sangen er i sin repeterende form til tross for de tunge trommene.

2. Nýja Lagið
En annen ikke helt gjennomarbeidet tittel er B-siden «Nýja Lagið», som ganske enkelt kan oversettes til «den nye sangen». Merkelig nok inkluderte de det aldri på et studioalbum. De slepende trommene vekkes i denne låten til livet av en elektrisk gitar som brøler ut i smerte, den vrir seg i smerte idet Jónsi tar seg voldelig frem med snoren sin i det islandske operahuset. Det er så følelsesmessig slitsomt at man skulle tro det hadde vært umulig for bandet å overgå det, hvis det ikke var for at de også hadde laget verdens beste låt.

1. Svefn-G-Englar
Hopelandic-språket i refrenget på «Svefn-G-Englar» er nonsenslyd som svarer på det ultimate spørsmålet om livet, universet og alt sammen. Følg med inn i en mørk hule der dråpene fra taket låter som vakkert ekko, mens de likesom lander i det knehøye vannet som omgir den karrige bakken. Lenger inne danser de sterkt opplyste alvene og lokker deg dypere og dypere inn med sine vennlige tullelyder som samtidig høres ut som svaret på meningen med livet. "Tjúúúúúúú, tjúúúúúúúú". Snart kommer du ut på den andre siden. Du snurrer rundt for å se hvor du er. Ensom og vinterlig mark så langt øyet rekker. Det er da du ser den sinte vulkanen ved siden av deg, som gir fra seg et lite utbrudd som kaster lava opp i luften, som regner ned på deg. Ingenting vil noensinne kunne overgå denne lydopplevelsen.

 
 
 
 
FØLG SPILLELISTEN «OLD MUSIC FRIDAY» FOR DEN BESTE IKKE-FERSKE MUSIKKEN HVER FREDAG. 
 
ANNONCE