Lives Outgrown - Beth Gibbons

Beth Gibbons

Lives Outgrown

/
UDGIVELSE 17.05.2024

Et farvel til familiemedlemmer og venner som har gått bort til alderdommens høst, men også et farvel til ens tidligere jeg.

I en beskjeden alder av 59 gjør Beth Gibbons, som ellers fronter triphop-ikonene Portishead, sin solodebut. Passende nok var første smakebit fra albumet singelen "Floating On A Moment", som handler om aldring. Det høres ut som en nedstrippet versjon av hennes nevnte band -og handler om hvordan uansett hvor hardt vi prøver så kan ingen av oss unngå døden til slutt. Det er imidlertid ikke sagt i en truende tone, men snarere som en varm påminnelse om å utnytte tiden vi har her og nå.

"Reaching Out" er desto mer livlig og eksplosiv og viser frem den andre siden av sjangerens brede register. Musikalsk sett ville man ikke blitt overrasket om den ble presentert som ledemotivet til en ny James Bond-film, for det er i dette dramatiske riket låten beveger seg innenfor.

I 2002 ga hun ut albumet Out Of Season i samarbeid med Rustin Man (også kjent som Paul Webb fra Talk Talk) og det var det nærmeste en solodebut hun kom - frem til nå. Mens Lives Outgrown har vært verdt ventetiden, har angsten og smerten til sangeren bare blitt sterkere med årene siden Portisheads mesterlige debutalbum Dummy fra 1994.

Den sårbare og personlige stemmen farger de ofte melankolske verkene som for det meste fungerer som bakgrunn for henne å skinne over. De har fått vokse over ti år og det er derfor også et arbeid som skal serveres på samme måte. I et rolig og stille tempo hvor toner sakte får vokse for hver lytting. Og man skjønner til slutt at det er en debut som sier farvel. Et farvel til familiemedlemmer og venner som har gått bort i alderdommens høst, men også et farvel til sine tidligere jeg.