Nesten 40 år etter gjennombruddet ønsker a-ha å beskytte sin mest berømte sangtittel fra uautorisert kommersiell bruk.
Den norske popgruppen a-ha har søkt om å få varemerket tittelen på gjennombruddslåten sin, "Take On Me", melder VG. Søknaden dekker over 200 produktkategorier – fra badetøy og apper til smykker, leker og julepynt.
Låten ble utgitt i 1985 og ble gruppens internasjonale gjennombrudd. Den brukes fortsatt ofte i TV-serier, filmer og reklame, og har i dag nesten seks milliarder strømminger globalt.
Ifølge bandets representant, Harald Wiik, blir sangen brukt på tvers av diverse medier mellom 50 og 100 ganger i året.
Wiik sier det er en økende kommersiell etterspørsel etter å bruke uttrykket "Take On Me", noen ganger uten kompensasjon. Gruppen ønsker nå å få større kontroll over hvordan tittelen brukes til markedsførings- og merkevarebyggingsformål.
LES OGSÅ: UKENS ARTIST: Foch Koshka