Nyhet

by:Larm-aktuelle Bob Hund: Ønsker ikke å bli utdaterte

Bob Hunds Thomas Öberg forteller at bandet tar spennende grep for ikke å ende opp som stumfilmens sidestykke i musikkbransjen.

I morgen slipper by:Larm-aktuelle Bob Hund den nye singelen Brooklyn Salsa i Norge. Den kommer en drøy uke før den slippes i bandets hjemland Sverige, og vokalist Thomas Öberg forteller villig om låten.

— Det er en oppsummering av alt vi har gjort før, spøker han.

— Nei, da. Den handler om dem som vil leve og dem som vil dø i Brooklyn. Du møter svensker og nordmenn som sier at "jeg skal flytte til London, jeg skal flytte til New York, jeg skal flytte til Paris", fortsetter han på svorsk.


Öberg forteller videre at man kan møte folk i USA som synes Sverige virker som verdens beste land å bo i, og gjerne vil flytte dit. Poenget er at man alltid lengter et annet sted når man har kommet frem, og at når man er lenge borte lengter man hjem og omvendt.

— Det er en energisk partylåt, og man lengter jo alltid et sted. Generelt synes jeg likevel ikke man skal si hva man mener med en tekst, fordi det er like mye opp til lytteren selv å bedømme, sier Bob Hund-vokalisten.

Bob Hund til by:Larm


Denne uken spiller bandet på by:Larm, og det er første gang de spiller der. Öberg sier at han har turnert omtrent like lenge som flesteparten av navnene på plakaten har levd, men Bob Hund lever ikke på gammel storhet. De skal spille på Gamla torsdag 3. mars, og da skal de spille musikk de har skrevet til stumfilmen The Man With A Movie Camera.

— Nå er det sånn at folk vil se at vi lever i en kultur hvor folk filmer og fotograferer livene sine. Alt skal være unikt og dokumentert, det er deres "selling point", begynner han.

— Folk vil at livet skal være autentisk, tar selfies og filmer sin verden for å dokumentere den for andre. Det gjorde denne personen allerede i 1929, og The Man With A Movie Camera handler nettopp om en som har et kamera og dokumenterer alt.


I en mer moderne kontekst mener Öberg at vi lever i en ny tid rent musikalsk. Det finnes en DJ-kultur og en måte å lage musikk på som gjør at man ikke trenger å spille trommer, bass og gitar.

— Elgitaren var jo fremtidsteknologi på 1960-tallet. Vi som har en fot i rock 'n' roll risikerer å bli som stumfilmstjerner som sitter og lurer på hva som skjer, vi blir retromennesker om vi ikke gjør noe. Vi vil gjerne fortelle om dette, og akseptere det i stedet for å gjemme det faktum at det er noe som faktisk sannsynligvis skjer, forteller Thomas Öberg.

For at Gamla-gigen skal bli mest mulig unik har de lånt inn skoleelever som driver med klassisk musikk, et kor og instrumenter og backline fra Turboneger(!), som må sies å ha et noe annet musikalsk uttrykk enn Bob Hund.


— Vi prøver også å fange moment ved å jobbe lokalt. Folk brygger øl, baker brød og spiser kortreist mat. Det er et "selling point" for oss å arbeide lokalt, og å samarbeide med nye mennesker.

Gamla er også en forholdsvis mye mindre scene enn de Bob Hund vanligvis spiller på. Thomas Öberg sier at det passer ham bra, og nevner at også The Rolling Stones har sagt at de liker bedre å spille for 250 publikummere enn for 70.000.

Det eneste som er bedre med monstrøse show er den økonomiske bunnlinjen.


— I tillegg får vi skape noe som appellerer på en annen måte enn vi vanligvis gjør. Det blir unikt, spesielt, ekstra og så videre. Gamla har en provoserende størrelse, så man må anstrenge seg for å komme dit, det nytter ikke bare å dukke opp fem–ti minutter før vi står på scenen.

— Man tar den risikoen en sånn type konsert er og utfordrer seg selv på mange måter. Jeg vil ikke sammenlignes med meg selv. Nå kommer jeg til by:Larm for å se og lære, og hvis noen vil se oss og hva vi gjør er det helt supert.

Bob Hund-frontmannen mener at Oslo er en kul by å komme til fordi den, som de fleste skandinaviske byer, er sekularisert. Det gjør noe med stemningen, forklarer han.


— Det er en god vibe i Oslo. Siden popkultur er blitt så viktig i samfunnet, og samfunnet er blitt så sekularisert, er det popkulturen som brukes til spirituelle opplevelser.

Låner seg til nye låter

Etter at by:Larm er unnagjort kommer en turné, og i kjølvannet av Brooklyn Salsa kommer det også et nytt album. Öberg vil imidlertid ikke love når dette er på markedet.


— At vi skal slippe et nytt album sier seg litt selv når vi slipper singel. Det kommer til å komme før folk sovner, i det minste, spøker han.

— Nytt denne gangen er at vi har dratt i studio uten instrumenter og lånt instrumenter av lokale band eller brukt det som finnes i studio. Da kan man ikke gjemme seg bak forsterkerne, da er det fingrene som spiller. For mange musikere er det lett å bruke instrumentene sine som koseklut, for å føle seg trygg.

Öberg kommer tilbake til det med å bevege seg utenfor komfortsonen.


— Vi gjør dette fordi vi man må se på det faktum at det ikke går å fortsette på det samme i det uendelige. Man må oppdatere seg, ikke klage på at det var bedre før. Hvis ikke blir man en "stumfilmstjerne", altså noe som er passé. Musikken vi lager blir mindre "klisjé", og den blir mer improvisert, akkurat som konserten på Gamla. Det er en ny måte å provosere frem nye stemninger på, og det gir oss ny motivasjon, avslutter Thomas Öberg.

Dersom du ikke klarer å klemme deg inn på Gamla på torsdag spiller Bob Hund igjen på vesentlig mer kapasitetsvennlige Sentrum Scene fredag/natt til lørdag klokken ett.


ANNONCE