Nyhet

Hi-Fi Scenen på Øyafestivalen: Q&A med Jaga Jazzist

- Om jazz, synth og elektronika.

I forbindelse med konseptet Hi-Fi Scenen på Øyafestivalen intervjuet Sondre Lerche Jaga Jazzist med utgangspunkt i bandets nyeste album, Starfire. Under kan du lese et utdrag av seansen med gitarist Marcus Forsgren samt trommeslager og vokalist Martin Horntveth.

Hvor møtte dere musikken? 

Vi er oppvokst i en veldig musikalsk familie. Vi spilte blant annet i korps, og etter hvert som vi ble eldre ble vi et slags før-band til Jaga Jazzist med de eldste i korpset. Vi var jazz-nørder og startet Jævla Jazzist Storband og spilte jazzmusikk inspirert av blant annet Public Enemy.


Tyve år senere virker det som om Jaga Jazzist kan romme veldig mye forskjellig. Hvordan har det blitt slik?

Ja, vi prøver oss på noe nytt med hvert album, og er veldig åpne for å innføre nye elementer. 

Jeg vil spille av tittelsporet fra deres nyeste album, Starfire. Er det noe dere har lyst til å si om låten?


Vi har brukt veldig mye arpeggio-synth, som er et moderne EDM-triks. Låten inkluderer både moderne og eldre elementer. 

Hør Starfire her:


Dette er nok den mest elektroniske platen dere har sluppet. Når ble Jaga Jazzist såpass god venn med teknologi?

Det var vel rundt 1999 og overgangen til 2000, da vi møtte Jørgen Træen som har vært produsenten vår siden. På det tidspunktet var vi en gjeng med masekråker fra Tønsberg som dro til Bergen for å spille inn plate. Først spilte vi inn en låt på vår gammeldagse måte. Deretter sa Jørgen: "Nå har dere fått prøve, så da skal jeg også få prøve." Da han viste oss sin versjon ble alt snudd opp ned og det markerte starten på interessen vår for utstyr og generell musikk-nørding. 

Marcus, du er relativt ny i Jaga Jazzist. Hvordan finner man seg til rette i en såpass stor og sammensveiset gjeng?


Jeg husker at Lars Horntveth ringte meg og spurte om jeg ville bli med og jeg sa selvsagt ja. Jeg møtte bandet med veldig stor respekt og lette etter plassen min i gjengen. Det var jo fortsatt viktig å bli hørt, hvis ikke hadde det vært fullstendig uinteressant å vært med. Bandet er en veldig kul gjeng og vi har veldig lik smak. Med tiden kom jeg meg mer til rette, og nå føler jeg meg likeverdig med resten av gjengen. For eksempel ble jeg veldig godt inkludert på det nye albumet.

Hvordan er det for resten av bandet å få nye medlemmer?

Ettersom tre av oss er søsken, er det sinnsykt digg å få inn nye mennesker. Det er dritdeilig å få inn nye folk, rett og slett. Ellers blir man jo gal av hverandre. Marcus har introdusert mange nye gitartriks og musikken har også hatt godt av det.


Jeg har lyst til å spille av Big City Music. Hva er tanken bak den låten?

Vi var i L.A. og kjørte byen rundt. Vi hadde et bilde av at denne låten skulle være helt perfekt til å kunne sitte i en bil og kjøre rundt til.

Hør Big City Music her:

Når dere jobber med denne episke låt-strukturen, er det vanskelig å avslutte låten?


Det er ganske enkle tema, og vi har hatt et veldig stort fokus på start og stopp gjennom hele låten. Det var viktig for oss at det var en kronologi mellom partiene i låtene. Kanskje det viktigste var de brå vendingene. For å få den optimal lagde vi først et utkast og skrudde av hodet. Deretter startet vi opp igjen og remikset vår egen låt til vi var fornøyde.


Planlegger dere hvordan dere skal spille låtene live når dere spiller inn i studio?

Det er jo nettopp live-aspektet som er utfordrende når man skal lage en plate – nettopp det å vite hvordan man skal spille låtene live. Den tanken er jo egentlig å skyte seg selv i leggen. Det problemet burde man ta senere. Man finner alltid en løsning, men det er viktig å ikke tenke på det i studio.

Jeg har lyst til å høre på Oban. Hvordan ble den låten til?


Vi jobbet veldig mye med den. Det ble en stor kreativ prosess rundt låten. Den ble skapt etter veldig mye lek, testing og prøving.

Hør Oban her:


Hvordan opplevde dere det da Todd Terje remikset Oban?

De fleste remikser tar jo kun en takt fra låta, legger til basstromme og sender en faktura. Men Todd Terje er jo en smarting, og har laget sin helt egen versjon.

Hør Todd Terje sin fortolkning av Oban her:

Er dere tilhengere av Todd Terje sin musikk?


Ja! Han er så sinnsykt rå på å programmere trommer! Han er veldig, veldig flink. Vi synes jo selv at det er helt sinnsykt at han ville remikse låten vår. Vi er kjempestore fans av han, og synes dette er utrolig kult. Det er vanvittig artig for oss som ser sånn opp til han!


ANNONCE