Nyhet

En film som krever ikonisk musikk

Til sommeren er det premiere på filmatiseringen av Beatles. Det er ikke bare-bare å lage filmmusikk til en story som bygger på tidenes største popsensasjon.

Et lite knippe mennesker er samlet på Naustet på Youngstorget onsdagen hvor årets by:Larm sparkes i gang. Den norske musikktjenesten WiMP står bak WiMP Stories, som arrangeres onsdag til fredag under festivalen og gir rom for et nært møte mellom artist og et begrenset antall spesielt inviterte publikummere.

I kveld står Beatles på programmet under overskriften 'Beatles for en ny generasjon'.

Til sommeren, nærmere bestemt den 29. august, kommer nemlig filmatiseringen av den norske romanen Beatles av Lars Saabye Christensen; som også markerer hans definitive gjennombrudd som forfatter i 1984. Forventningene rundt filmen er store og ikke minst snakker vi herved om den første filmen i verden som har fått de unike rettighetene til å bruke hele tre originale Beatles-låter i produksjonen.

Magne Furuholmen lager filmmusikken til filmatiseringen, mens Johan Husvik er Musical Supervisor og dermed musikkansvarlig for all musikk. Husvik sin jobb bunner i å gjennomføre den ultimate musikalske troverdigheten som kreves i en film som dette. I ettermiddag var både han og Furuholmen på plass på Naustet for å prate om jakten på originale Beatles-låter.

- Jobben har vært veldig gøy, jeg leste selv boka første gang som 12 åring og tenkte bare at 'denne må det lages film av!'. Egentlig har det vært en drøm siden den gang og ikke minst den ultimate utfordring, forteller Husvik.

Utfordringen lå i å få tillatelse fra opphavsmannen – i dette tilfellet Paul McCartney og Yoko Ono - for filmen måtte jo naturligvis ha originalmusikk fra The Beatles. Dette er lettere sagt enn gjort for en gruppe som er kjent for å være ekstremt opphavsbeskyttende.

 - Vi kom til plateselskapene med idéen vår og de lo bare av oss og sa 'lykke til med dét, det kommer faktisk aldri til å gå'! Tidligere filmer som har fått bruke originalmusikk fra The Beatles er så vidt vi vet kun filmatiseringen av 'Norwegian Wood' av Haruki Murakami og en rulletekst på Mad Men.

Husvik forteller at det tok i underkant av ett år å få godkjennelsen på plass og veien dit var lang og kronglete. Ukentlig er det tusenvis som søker om brukstillatelse og de aller, aller fleste får avslag.

- Vi så på det som en kul utfordring og la en slagplan i veien mot en velsignelse fra hovedkontoret i USA. Det var også viktig å eliminere alle potensielle grunner de måtte ha for å si nei.

Husvik ønsker ikke å røpe for mye av hvor mye originalmusikk fra The Beatles man kan vente seg i den ferdige filmen.

- La oss si at det blir mer enn én, men mindre enn ti, sier han hemmelighetsfullt.

Magne Furuholmen har ansvaret for all score (filmmusikk) – altså all musikk som ikke stammer fra andre artister.

- Jeg ønsket å gjøre noe som kunne passe med identiteten til Beatles og hva som passet i dens tid. Det var på mange måter viktig for meg å skape en tidsreise tilbake til 60-tallet.

For å virkeliggjøre dette, har Furuholmen leid et studio som tidligere er brukt av The Beatles selv; med samme opptaksutstyr, mikrofoner og instrumenter. Dette vil bidra til å kunne skaffe den riktige sounden og stemningen for filmmusikken. Ingen ringere enn det bergenske surfpop-60-tallsinspirerte bandet Hvitmalt Gjerde er med som utøvende band.

- Hvitmalt Gjerde har jo en helt definitivt klar og fokusert 60-talls sound allerede. Jeg skal prøve å holde scoren 'låt-aktig' og vil gjennomføre en intens fight for å gi filmen karakter. Jeg sliter egentlig litt med å lage sånn her type musikk, som skal være veldig understrekende på en slags måte. Men målet er uansett å gi filmen et eget og definert 60-talls univers under mine forutsetninger.

Både Husvik og Furuholmen omtaler Beatles-prosjektet som en fin reise, men et ambisiøst prosjekt. På spørsmål fra publikum om filmen kan anses som en smule musikkmisjonerende, svarer de at ønsket derimot er at den definerer en kjærlighet - og ikke minst en ærefrykt, til musikken. Dette uten å bruke begrepet 'å hoppe etter Beatles'. For det er naturligvis en umulig oppgave.

ANNONCE