Årets spellemann innvier det nye året når han sammen med sitt profiltunge band gjester Rockefeller i begynnelsen av januar.
Artisten Jarle Bernhoft setter kronen på et suksessfullt år når han gjester Rockefeller fredag 4. januar. Under forrige utdeling av Spelemannprisen, ble han kåret til Årets spelemann, og han vant i tillegg prisen for årets mannlige artist for albumet «Solidarity Breaks», som ble utgitt den siste dagen av januar måned i fjor. Som om ikke alt dette var nok, ble han også tildelt Statoil-stipendet på én million kroner under forrige by:Larm.
GAFFA Danmarks Souhail Hassan betegnet «Solidarity Breaks» som intet annet enn «fant-fucking-tastic» da den kom.
– Bernhoft er et musikalsk talent i verdensklasse. Intet mindre. Han synger fantastisk, og det gjør det ikke mindre interessant at stilen er retro-soul. På det nye albumet er lydbildet derimot blitt mer oppdatert. Gimmicken med at Jarle i livesetting klarer alle lydene og instrumenter selv ved hjelp av litt teknikk fortsetter. Se hans live-opptredener på YouTube med de to fantastiske låtene «Choices» og «C'mon Talk» fra hans nye album og bli fortryllet, som selv amerikanske CBS News ble. Bernhoft skriver originale og levende låter med en kvalitet, som man så sjeldent hører, og man er imponert ved første lytt. Det er så overbevisende, at man blir fan øyeblikkelig. Jarle er definisjonen av et musikalsk talent. Et stort talent, som så smått begynner å bli oppdaget også utenfor Norge, skrev Hassan, og ga plata fem stjerner
Sommeren førte også med seg en del festivalopptredener for Nittedal-artisten – blant annet nettopp i Danmark og Roskilde-festivalen.
– Kontrastene er store mellom band-Bernhoft og solo-Bernhoft, men karismaen topper alle omgivelsene uansett. Den keitete dansingen, det utrolige publikumstekket, den upåklagelige stilen. Alt stemmer med Bernhoft slik han fremstår akkurat nå, og det begynner nesten å bli greit at han er en av de skyldige bak en av tidenes kjipeste norske låter – Spans «Papa». Det er fortsatt ingen tvil om at «C'mon Talk» er låten folk står og venter på, og den kommer allerede etter en halvtime. Det er heller ingen tvil om at det er introen på låten som gjør hele forskjellen, selv den følger opp på solid vis også. Låter som kanskje ikke har fått optimal behandling i studio, fremstår som rene soulpop-klassikere på Roskilde. Det hjelper at anslagsvis 10,000 mennesker, som tyter ut av alle åpningene på Arena, skriker med på alt de får beskjed om - og vel så det. Til og med på ballader som «Space In My Heart» og «Stay With Me» er folk med, noe som slett ikke er noen selvfølge i et ellers så upbeat sett. Suksessen til Bernhoft er altså på ingen måte et resultat av de gode låtene, det er vel så mye et resultat av en mann med umenneskelig mye karisma og en latterlig bra evne til å formidle hva som helst. Men det er det heldigvis ingenting i veien med, og derfor er det vanskelig å la være å falle for dette fullstendig, skrev GAFFA-redaktør Øyvind Rones, som var til stede på artistens konsert på Roskilde-festivalens nest største, Arena, og som ga konserten fem stjerner.
Når Bernhoft så gjester Rockefeller i begynnelsen av januar, har han med seg deler av det bandet som gjorde albumet «Solidarity Breaks» til en såpass fornøyelig affære som det tross alt ble. Bandet teller blant andre gitarist Hedvig Mollestad Thomassen – kjent fra Hedvig Mollestad Trio – Shining-trommeslager Torstein Lofthus, samt David Wallumrød, Audun Erlien og Line Horntveth.
Billettene til konserten legges ut for slag i morgen, tirsdag 30. oktober.