GAFFA.no - alt om musikk.
Det nederlandske øl-merket skal nå ha fjernet reklamefilmen.
I en melding på Twitter tidligere denne uka gikk Chance The Rapper (bildet) hardt ut mot Heineken og deres siste reklamefilm. I den omtalte snutten for en light-utgave av Heineken sender en bartender en flaske Heineken Light forbi tre sorte personer før den når frem til personen som skal ha den.
Vedkommende er lys i huden og det avsluttende poenget i reklamen er: «Sometimes, lighter is better».
LES OGSÅ: Bowie-statue vandalisert.
Rapperen karakteriserer reklamesnutten som «terribly racist» (fryktelig rasistisk), og selv om han i en senere melding understreker at han ikke oppfordrer til boikott eller annet, mener han likevel at han ser klare tegn til at flere merkevarer «spekulerer» i rasistiske reklamefilmer for å skape oppmerksomhet i sosiale medier.
Ifølge BBC skal reklamefilmen til Heineken nå være tatt av lufta.
Artikkelen fortsetter under Twitter-meldingen.
I think some companies are purposely putting out noticably racist ads so they can get more views. And that shit racist/bogus so I guess I shouldn’t help by posting about it. But I gotta just say tho. The “sometimes lighter is better” Hienekin commercial is terribly racist omg
— Chance The Rapper (@chancetherapper) March 26, 2018
Chance The Rapper har etter hvert fått stor innflytelse i sosiale medier. I fjor publiserte Time Magazine en liste over de 25 mektigste personene på internett i tilfeldig rekkefølge – med deres «overall ability to drive news» samt globale innflytelse på sosiale medier.
I tillegg til Chance The Rapper var Katy Perry og Rihanna inkludert på listen, sammen med åpenbare navn som USAs president Donald Trump og realitystjernen Kim Kardashian.
LES OGSÅ: Dette er de mest populære afterski-låtene.
Den amerikanske rapperen, som ga ut en av 2016s mest kritikerroste utgivelser Coloring Book, skulle etter planen opptre på fjorårets utgave av Øyafestivalen. Den opptredenen ble, i likhet med flere andre planlagte festivalkonserter i Europa, kansellert.