Nyhet

Dette var høydepunktene på Øyafestivalen

Det har vært noen innholdsrike dager i Tøyenparken de siste dagene. Her er GAFFA-redaksjonens høydepunkter.

Da er Øyafestivalen over for denne gang. Titusener med festivalgjengere har besøkt Tøyenparken i Oslo, og det har blitt spilt et tresifret antall konserter både der og rundt omkring i byen i forbindelse med klubbdagen og Øyanatt. Det har gått fra sol og badevær, til pøsregn og kald høstkveld, til sol og badevær igjen, og varm sommerkveld (!). Det har vært en innholdsrik festival på mange måter, men først og fremst musikalsk.

Billettene til neste års festival kan allerede bli kjøpt nå på mandag, men vi skal dvele litt mer over de fine dagene som har vært – dette er GAFFA-skribentenes høydepunkter fra Øya-uka som har gått.

AURORA: Amfiet, 10. august


”Hele personligheten, musikken vi blir servert, popen, den føles nesten-mytisk og utvilsomt mystisk, søt og barnslig, men mest av alt ekspesjonell. Hun er en yndefull, sjarmerende og utrolig dyktig vokalist - som om det var noe som helst poeng å påpeke det enda en gang. Men det er det. Det er virkelig det: For når Murder Song (5, 4, 3, 2, 1) slår om i et klimaks er Auroras knitrende lyse falsettekstrem og likevel latterlig behagelig.”

Les hele anmeldelsen her.


M83: Sirkus, 10. august

”Konserten til M83 befant seg et sted mellom et hardtslående rockeshow og et fargerikt og intenst rave, hvor publikumsfrieriene kom på løpende bånd og ble mottatt av et ekstatisk Øya-publikum med åpne og høytsvevende hender. Med tanke på hvor imponerende konserten de leverte i år var, er de utvilsomt verdige til å avslutte på hovedscenen neste gang de returnerer til Øya. For dette skal det vanvittig mye til å toppe.”

Les hele anmeldelsen her.

Stormzy: Hagen, 11. august


”Makan til et publikumsfrieri fra øverste hold! Stormzy beviste foran det norske festivalpublikummet nettopp hvor sterk live-artist han faktisk er, og klarte å fylle Hagen til randen med rå energi - både på og foran scenen. #merky2016!”


Les hele anmeldelsen her.

PJ Harvey: Amfiet, 11. august


”Det er et ikon vi skuer i Tøyenparken. Et ikon som går i mørket med en himmel av stjerneskudd. Et ikon som åpner hele Amfiets øyner og ører til verdens tristesser gjennom hennes lyriske og musikalske idéer.”

Les hele anmeldelsen her.


New Order: Sirkus, 12. august

”Det har vært en del før dem av gamle helter som har spilt på Øyafestivalen. The Stone Roses, Pulp og Pavement er noen. Hvem hadde trodd at New Order kom til å skille seg så til de grader ut i det selskapet? Jeg hadde høye forventninger, uten at jeg hadde trodd at det kom til å bli  bra.

Men ganske riktig: De britiske legendene sørger i kveld for det som etter all sannsynlighet er historiens beste Øyafestivalen-konsert med det man liker å kalle 'gamle helter'.”


Les hele anmeldelsen her.

Kamasi Washington: Vindfruen, 13. august


”Det er forholdsvis tradisjonelt, ikke utpreget eksperimentelt eller nyskapende, men konserten inneholder den samme blandingen av det intrikate og tunge på den ene siden og det lekne på den andre, som på albumet. Det er en uslåelig kombinasjon når det gjøres med den kvaliteten og med alle de interessante og sterke passasjene musikken hans inneholder. Det skader heller ikke at han får pappaen sin opp på scenen – Ricky Washington, som også har vært hans læremester – eller at keyboardisten har Øyas beste utstråling og ser ut som at han aldri har hatt det bedre.”

Les hele anmeldelsen her.


Anderson .Paak: Vindfruen, 13. august

”Først og fremst er han en sabla dyktig og energisk rapper, både live og på plate. For det andre er han en skamflink trommeslager. Dette beviser han når han setter seg bak et trommesett som så langt i konserten har stått ubrukt. Herfra både rapper, synger og trommer han seg gjennom låter som The SeasonCarry Me og Put Me Thru mens The Free Nationals birdrar med et funky bakteppe.”

Les hele anmeldelsen her.

Grace Jones: Amfiet, 13. august 


”Hun holdt ikke tilbake i klesveien, og ei heller på musikkfronten. Fra den intense åpningslåta og new wave-coveret av Iggy Pops’Nightclubbing, videre gjennom påfølgende This Is og Pretenders-sporet Private Life, holdt hun et godt grep om publikum.”


Les hele anmeldelsen her.

Hva var DINE høydepunkter på festivalen? Legg gjerne igjen en kommentar under artikkelen.


ANNONCE