Nyhet

Mastercard = Punk?

Snart kan britenes kredittkort prydes med Sex Pistols-motiv. Det er definitivt ikke 1977 lenger.

Punk-puristene sluttet vel kanskje å gnåle allerede da Lou Reed dukket opp i en reklamefilm for Honda, da Iggy Pop reklamerte for forsikringstjenester eller da Sex Pistols-frontmann John Lydon reklamerte for smør.

Sistnevnte dukker nå opp i den kanskje minst punkete settingen man kan tenke seg. Sex Pistols skal nemlig være motiv på en rekke nye Mastercard fra banken Virgin Money, skriver The Guardian i dag.

— Det er på tide at kundene putter litt rebelskhet i lommene, uttaler bankens kortdirektør Michele Greene til avisen. "Når vi lanserer disse kortene er det for å feire Virgins arv og at vi er forskjellige fra andre aktører. Sex Pistols utfordret konvensjonene og det etablerte tankesettet - akkurat slik vi gjør i dag gjennom vår misjon i å riste opp bankbransjen i Storbritannia".

Veien fra band til kredittkortmotiv har uansett ikke vært så lang for Sex Pistols. Da de slapp debutalbumet Nevermind The Bollocks, Here's The Sex Pistols i 1977 var det nemlig plateselskapet Virgin Records som sto for utgivelsen. Grunnleggeren av plateselskapet, Sir Richard Branson, har i dag utvidet forretningsimperiumet sitt både til romfart såvel som bankbransjen. 

ANNONCE