Nyhet

Big in Japan?

Den norske artisten Thea Hjelmeland får mye radiospilling gjennom landets største radionettverk i sin første uke på listene.

Helt siden tyske Alphaville ga ut hiten Big In Japan i 1984 har det vært en drøm for mange artister å bli nettopp det; store i Japan og de omliggende landene. Et stort marked, millioner av lyttere og enormt med potensiale. Selv om det asiatiske markedet tradisjonelt sett har vært dreid mot egne artister, med noen unntak.

Både Trine Rein og Lene Marlin har på ulike tidspunkt blitt betegnet som store i Japan, og nå kan turen kanskje være kommet til Thea Hjelmeland (bildet) også.

Etter at Music Norway inviterte med seg norske aktører til festivalen Hokuo Music Fest i Tokyo har flere norske navn dukket opp på japansk radio. Gjennom markedsføringsbyrået Miss Fixit Agency har Hjelmeland sikret seg en distribusjonsavtale i Japan, og bare i sin første uke på listene ble det 1.428 spillinger på artisten gjennom det største radionettverket i landet USEN.

— Det er utrolig kult og helt surrealistisk at mine låter blir spilt tusenvis av ganger for så mange lyttere på andre siden av jorden. Jeg har alltid drømt om å spille i Japan og hatt ambisjoner om å slå gjennom der. Og hvem vet, kanskje dette er starten på en hemmelig drøm, skriver Hjelmeland i en pressemelding.

Thea Hjelmeland slapp i fjor albumet Solar Plexus som ble belønnet med seks stjerner her i GAFFA og senere en Spellemannspris i kategorien indie.

— Uttrykket er ambisiøst, storslått, ført av strykere eller gitar under Hjelmelands bemerkelsesverdige, voksne vokal. Få er forunt å formidle så sårbar styrke, så tilsynelatende enkelt. Det er imidlertid ingen lettvinte løsninger å spore i hennes sjangeroverskridende nyvinninger. Dette er pop slik man knapt har hørt det før. I spennet fra jazza skjørhet til avantgardistisk fylde ligger en voldsom, stillfaren storhet, skrev vår anmelder.

Du kan lese hele anmeldelsen her.

Solar Plexus skal lanseres i Japan i løpet av de neste ukene.

ANNONCE