Svart på hvitt: Hva artister egentlig tjener på streamingtjenesten.
Spotify har lansert en ny webside, Spotify Artist, med den hensikt å forklare hvordan selskapets foretningsmodeller fungerer.
Siden kom ut denne uken og meddeler at Spotify har i runde tall betalt ut 500 millioner dollar i royalties i løpet av året som har gått. Dette med en sats på mellom 0,006 og 0,0084 dollar per stream, basert på den siste tiden.
Spotify skriver på siden at forretningsmodellen er ny, og at kompensasjonen er derfor er uprøvd og kan virke fremmed. Men utdelingsforholdet er nesten 70 prosent til rettighetshaverne. En høy andel, ja, men også en prosentandel som har spilt en stor rolle i at Spotify hadde et underskudd på 57 millioner euro i fjor.
Den nøyaktige summen som går til en artist avhenger av faktorer som hvilket lands lytterne befinner seg i, antall betalende brukere over hele verden, hvilken valuta tegningskostnadene betales i og artistens royalty-prosent. Dette kan bli omgjort til en erstatning "per stream", men det bør ikke kunstnerne tenke på, skriver Spotify. I stedet oppfordrer streamingtjenesten artisten om å se på hvordan streaming innebærer en i og for seg lavere, men jevn honorar for hver lytting. Dette som et alternativ til et høyere engangsbeløp fra et solgt, fysisk eksemplar. Den nye kompensasjonsmodellen vil over tid generere en større totalkompensasjon til rettighetshaveren, melder siden.
Som et eksempel tilbyr Spotify et estimat dersom selskapet når 40 millioner betalende kunder. Da vil et nisjete indiealbum tjene inn et månedlig tilskudd på 17 000 dollar, et klassisk rockealbum 87 000 dollar, et Spotify topp ti-album 734 000 dollar og et globalt hitalbum vil tjene på 2,1 millioner dollar i måneden.
Slike kompensasjoner vil kanskje lokke tilbake artister som Thom Yorke, som fjernet låtene med bandet sitt Atoms For Peace fra tjenesten tidligere i år.
Men det krever altså 40 millioner betalende brukere, og med tanke på at antallet ligger på 6 millioner i dag, kan det oppleves som ganske fjernt.