Nyhet

Norge invaderer Nederland

Ytterligere to norske navn er nå føyd til programmet til bransjefestivalen Eurosonic, som arrangeres i begynnelsen av januar.

Eurosonic-festivalen i Groningen i Nederland fortsetter å pese på med artister til neste års festival, som arrangeres fra 9. til 12. januar. Bransjefestivalen har siden starten i 1996 vokst seg til å bli den største og viktigste av sitt slag i Europa. Hvert år har festivalen et såkalt fokusland. I år er dette landet Finland, i fjor var det Irland, og i 2010 var det Norge som ble valgt ut som fokusland, med blant andre Kaizers Orchestra på programmet.

I slutten av forrige måned begynte norske artister så smått å dukke opp på programmet til den nederlandske festivalen. Først ble Mikhael Paskalev booket, og dernest fulgte en rekke, norske navn som har gjort det skarpt i den siste tiden, blant dem Highasakite, Young Dreams, Monica Heldal og Karin Park.

I dag annonserte festivalen at de har sikret seg ytterligere to nordmenn på programmet, og dermed begynner den norske kontingenten å bli av det mer solide salget.  


Den 24 år gamle artisten, DJ-en og produsenten Magnus August Høiberg er bedre kjent under kunstnernavnene DJ FINAL og Cashmere Cat, og har høstet en del oppmerksomhet for sine musikalske bidrag under sistnevnte alibi, og for sitt samarbeid med artister som Glasser, Jeremih og Lana Del Rey. Mot slutten av oktober slapp han EP-en «Mirror Maru», som høstet fordelaktig omtale fra GAFFA-redaktør Øyvind Rones.

– Med «Mirror Maru» så viser Høiberg at han står stødig på egne ben, og har med denne lille utgivelsen gitt ut fire stort sett instrumentale låter som sender tankene over til navn som Flying Lotus og tidvis Daedelus, og nyere navn som Baths og Com Truise. Med andre ord er det høyt nivå på det Cashmere Cat gjør her, og med mer av denslags kan kjapt nordmannen vise seg å være et av de mest interessante elektronavnene vi har. Når man i tillegg tenker på at vi har Torkelsen og Mathias Stubø, er det mye bra på gang på disse kanter for tiden. Cashmere Cat fremstår som en allsidig artist, det kommer frem også på denne alt for korte utgivelsen. Det er bare noe av det som gjør at Cashmere Cat er en av høstens varmeste anbefalinger, skrev Rones, og ga EP-en fem stjerner.

Rebekka Karijord (bildet) har lenge vært en skikkelse i norsk kulturliv, både som musiker, komponist og skuespiller. I midten av september slapp hun albumet «We Become Ourselves – Part One». Albumet ble anmeldt av GAFFAs Aslaug Olette Klaussen, som betegnet albumet som en vill og vakker høstmesse.


– Albumet åpner med den inderlige «Prayer», før førstesingelen «Use My Body While It's Still Young» tar heftigere tak, og byr opp til en slags urdans. Det er i det hele tatt mye som fører tankene hen mot noe før-indistruelt på denne utgivelsen. Samtidig er denne klangen av noe opprinnelig veldig nåtidig i sin romantisering av det naturlige. For det er jo flere som nå beveger seg i disse ytterkantene av folkpop. Dette er en romantisk utgivelse, det være seg om det er mannen som hylles i «Oh, Brother» eller den forgangne tid i den vidunderlig vemodige hymnen «Ode To What Was Lost». Rebekka Karijord har selv beskrevet den som en kjærlighetsplate med dødsangst. Kjærligheten må da her forstås i sin mest rå, sterke og samtidig sårbare form. For det er ikke mye søtt i de sterke låtene, som ellers lyder som ulike deler drømmepop, nujazzflørt og middelaldersk sjelemesse. Sistnevnte kan muligens føles vel mye for de sarteste ateistene, men hun holder for det meste god avstand til ny-religiøsitetens floskler. Få mestrer motsetningens kunst så stødig som Karijord når hun forener det vare og voldsomme. Kort sagt er «We Become Ourselves» brutalt vakker, i begge ordenes rette betydning, skrev Klaussen, og skjenket Karijords fjerde album fem stjerner.  

ANNONCE