Nyhet

Kraftwerk besøker museet

De tyske elektronikapionerene spiller åtte konserter på åtte dager i Londons Tate Modern i februar.

Det er nok ikke mange som vil ta til motmæle om man påstår at tyske Kraftwerk la grunnlaget for en stor del av den elektroniske musikken som vokste frem i løpet av 1970-tallet. Gjennom toneangivende utgivelser som «Autobahn», «Trans-Europa Express», «Die Mensch-Maschine» og «Computerwelt» inspirerte de så vel punkere som hiphoppere med sin spartanske, men svært effektive elektronika som foregrep begivenhetenes gang med et godt tiår.

I skrivende stund er Ralph Hütter bandets eneste gjenværende originalmedlem, etter at Florian Schneider pakket sin tretti kilo tunge vocoder og sa takk for seg i 2008, etter intet mindre enn 38 år i bandet.

I dag kom nyheten om at Kraftwerk inntar kunstmuseet Tate Modern i London på nyåret. I perioden 6. til 14. februar skal bandet spille åtte konserter, hvor de vil fremføre en rekke album i sin helhet. Et lignende opplegg ble gjennomført på Museum f Modern Art i New York i april i år, og bandet skal også dra konseptet i hjembyen Düsseldorf i januar.


Museumsdirektør for Tate Modern, Chris Dercon, uttalte følgende om Kraftwerk-hospiteringen:

– Som en tidligere kraftstasjon, er turbinhallen i Tate Modern et ideelt sted for Kraftwerks utforskning av teknologi, energi og rytme. Å føre sammen musikk, video og performance vil gjøre disse hendelsene til sanne gesamtkunstwerk – en total form for kunst, uttalte direktøren.

Konsertoversikten ser i skrivende stund slik ut:


6. februar: «Autobahn» (1974)
7. februar: «Radio-Activity» (1975)
8. februar: «Trans Europa Express» (1977)
9. februar: «Die Mensch-Maschine» (1978)
11. februar: «Computerwelt» (1981)
12. februar: «Techno Pop» (1986)
13. februar: «The Mix» (1991)
14. februar: «Tour De France» (2003)

Deres foreløpig siste studioalbum, «Tour De France Soundtracks», ble anmeldt av GAFFAs René Munk Thalund, som ikke var direkte imponert over tyskernes første studioalbum på hele sytten år.

– Der bandet tidligere eksellerte i å kamuflere dypsindig kompleksitet som eksempelvis langtrukne repetisjoner, lyder «Tour De France Soundtracks» mer som stiløvelser i synthesizer-teknikk. Bevares, ingen blir snytt for robotstemmer og arpeggio-licks – begge utvilsomme Kraftwerk-vignetter – og albumet er i sin helhet stramt og sterilt gjennomprodusert. To av låtene, «Vitamin» – som atr for seg kroppens kjemi – og den pulsdunkende «Elektro Kardiogramm» står igjen som de beste låtene, og kan fint betegnes som etappeseiere, mend et er ikke nok til å sikre den gule førertrøyen for legendene fra Ruhr. Kraftwerks innflytelse kan ikke overvurderes, men kanskje burde Schneider, Hütter og deres kompanjonger vurdere å overlate vervet med å forvalte deres unike lyd til deres mangfoldige arvtagere, skrev Thalund, og skjenket to stjerner til utgivelsen.


Billettene til Tate-konsertene legges ut onsdag 12. desember – om en uke – og forventes å bli revet vekk.

ANNONCE