Prima pop i praksis

ARY

Bergtatt 2024

Til tross for en noe skranten bakkatalog, har ARY "allerede" akkurat nok bængers til å skikkelig overbevise et ivrig publikum, i det mørket la seg over siste kvelden av Bergtatt 2024.

Bergtatt synger denne lørdagen på siste verset av 2024-utgaven av folkefesten.

Til tross astronomisk grad av kos, idyll, musikk, samhold  - og ikke minst - et helt rått program med alle slags aktiviteter; - etter tre lange dager under noe uheldige værforhold, med høyt kjør av ting å konstant finne på, begynner selv de mest rastløse sjelene blant oss å føle på sin egen dødelighet. Gud bevare-meg-vel staminaen til psykopatene som klarer å overleve en fullstappet uke på Roskilde.

Den siste anmeldelsen som jeg skriver denne festivalen er av ingen ringere enn ARY - en konsert som leverte gjennom 1. et fargesprakende lysshow verdig produksjonen til en fullverdig arena-konsert, 2. lekker scene-koreografi med god innsats fra både dansere og frontfigur, 3. stødig lydproduksjon hvor det som var live og det som var pre-recorded samekstisterte i god harmoni... og, 4. Akkurat nok låter på et sett som på hengende håret klarte å gi seg imens leken var god, noe som gjorde at man kunne sitte igjen med en fullverdig pluss-pluss opplevelse.

Siden, hvis det er noe som trekker ned, så er det vel dette med det begrensede antallet låter settet har "å velge fra", som forårsaker at den store muligheten for særlig grad av variasjon svinner hen. Til tross for å langt ifra være en nykommer, sitter artisten ikke på en særlig lang katalog med utgitte musikkverk.

Det stor pop-håpet som forsvant like fort som hun dukket opp for nesten et tiår siden er tilbake på ekte - og forhåpentligvis for evig. Debutalbumet For Evig fra 2022 imponerte anmeldere like mye som det overbeviste musikklyttere. GAFFA holdt heller ikke tilbake på rosen, da anmelder lot seg imponere av ARYs fullskala potensiale i fritt spillerom, etter at hun tross alt hadde forsvunnet fra rampelyset for å nettopp unnslippe kvelende rammer fra et bransje-apparat:

Det er først når Ary selv kaprer the means of production, at frigjørelse finner sted. På For Evig gjør hun alt selv. Arys debutalbum er en hensynsløs vakker ny begynnelse for artisten som lenge har vært et slags evig talent, fastlåst og innesperret i kategorien «up and coming». Med For Evig skjønner man at den særegne stemmen og det store talentet bare har vært på utlån siden 2015. Endelig har det funnet sitt hjem. Geir Magne Staurland, GAFFA

For første gang ble hun kjent med publikum i 2015, da hun med et brak introduserte norsk musikk til sine elektroniske popbeats og sin signatur - den spektakulære stemmen. Raskt samlet hun millioner av lyttere over hele verden. Hun spilte over 200 konserter i Norge og Europa, og opptrådte på prestisjefestivaler som Glastonbury, Pitchfork og Øyafestivalen. Etter en periode med selvforskning og produksjonsarbeid er hun nå klar for å gjenforenes med fansen som artist og produsent - med et helt nytt sceneshow. Og en sangkatalog still-in-the-making.

Med "klassiske" singler som "Higher" og "Already There", og splitter nyeste "Werewolves" og "Himalayan Road", er det garantert et sprik mellom den karrierestartende, renspikka elektronika-poppen, og de mer mørklagte, transeaktige og følelsetunge låtene fra hennes nyere utgivelser. Likevel savner man et større sprik fra en artist med såpass stor utstråling, overbevisning og åpenbart talent. Gleder meg til hun har et til album å velge låter fra i utformingen av setlista under live-opptredener.