En reise inn i Kraftwerk-universet

Kraftwerk, Elvescenen, Pstereo

En reise inn i Kraftwerk-universet

Anmeldt av Tord Litleskare | GAFFA

Mot slutten av Pstereos første dag starter nedtellingen til Kraftwerks første konsert i Trondheim for alvor.

Utstyrt med identiske miksebord og rutete uniformer er det vanskelig å skille de fire utøverne fra hverandre. Du skal ha kapret ganske gode plasser for å få øye på det siste originalmedlemmet i bandet på scenen. Det er veldig mange som har møtt opp for å se Kraftwerk denne kvelden, både av fans og andre nysgjerrige som lurer på hva de egentlig skal med 3D-brillene.

Showet åpner med Numbers, som en innledning til de låtene fra Computerworld-albumet som har noe med «computer» navnet. Vi får høre både Computer World, Computer Love, Home Computer og It’s More Fun To Compute. Lyden er faktisk ganske upåklagelig, og musikken fremføres med en slik presisjon og likegyldighet at det like gjerne kunne vært innspilt på forhånd.

Etter at The Man Machine er dratt i gang får man imidlertid svar på hva brillene egentlig er ment for. Det berømte 3D-showet begynner å ta seg opp nå. Skjermen pumper ut former og figurer i sterke farger før vi blir tatt med ut i verdensrommet. Det oppstår full jubel når utsikten fra romskipet peiler seg inn på selveste Trondheim. Få minutter senere går det også et kollektivt «ååå» gjennom publikum når en svær 3D-UFO kommer ut av skjermen, som om ingen av oss har vært på 3D-kino før.

Men så er det vel heller få som har vært på 3D-konsert.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Publikum i Trondheim. FOTO: Kristoffer Øen / GAFFA

The Model er utvilsomt den største hiten til de tyske maskinmennene, og denne kvelden virker det klarere for meg enn noen gang. Fremførelsen ligger veldig nært studioinnspillingen, og er nok høydepunktet for mange. Også Autobahn og The Robots er kjærkomne innslag i konserten.

Jeg er egentlig litt imponert over hvor publikumsvennlig dette konsertsettet var, med tanke på at veldig mange låter i Kraftwerks katalog varer i nærmere ti minutter. Likevel ble det nok litt i lengste laget for noen av de fremmøtte, selv om overraskende mange trosset regnværet for å se elektronikalegendene. Etter hvert som flere av 3D-brillene gikk i oppløsning av regnet forsvant såpass mange i publikum at jeg plutselig fikk en plass hvor jeg kunne se Ralf Hütter på venstre flanke oppe på scenen. Kvelden ble passende nok avsluttet med Music Non Stop.

Kombinasjonen av det visuelle uttrykket som helhet og fremførelsen av det intense live-setet var en opplevelse som blir vanskelig å glemme, særlig for oss som var på vår første Kraftwerk-konsert. For oss som for første gang virkelig ble tatt med inn i Kraftwerk-universet, et tidløst konsept som det til tross for sin lange fartstid er vanskelig å undergrave aktualiteten av.