Festivalens første dag bød på en polar ironman i låtskriving og et hav av gryende nordiske toner
Reportasjeturen er laget i samarbeid med Visit Greenland, men med 100 % redaksjonell frihet.
Småbyen Sisimiut ligger rundt 40 kilometer nord for polarsirkelen, men til tross for byens ufremkommelige beliggenhet er det tydelig å kjenne på hvordan lokalsamfunnet står klare med åpne armer for å ønske tilreisende musikere og festivalgjester velkommen til musikalske opplevelser ut av byen. vanlig. Det bor cirka 5,5 tusen mennesker i byen, som – til tross for sin beskjedne størrelse – dermed tar stedet som landets største by, kun overgått av Nuuk som ligger 300 kilometer sørover. Byen er kjent for sine karakteristiske og fargerike trehus, og ligger i naturskjønne omgivelser ned mot sjøen.
Værgudene er rause, og spår kun minus fem til minus 10 grader i løpet av dagen, så verken kuldeelskende skandivnavere eller hardføre sledehunder lider noen nød. Arctic Sounds kan feire tiårsjubileum i år, og markerer det med nye og ambisiøse initiativ, som alle fokuserer på kulturutveksling mellom de nordiske landene. Festivalens første arrangement finner sted på det kombinerte lokalet og musikkskolen Taseralik, hvor fire låtskrivere møter opp for å spille nykomponerte låter skrevet under helt spesielle forhold.
Dansk-svenske Lucky Lo, færøyske Teitur, britiske Oneda og grønlandske Hans Ole Amossen ankom Sisimiut bare timer før de går på scenen etter å ha fullført en femdagers tur med hundeslede fra Kangerlussuaq, gjennom det nylig utpekte UNESCOs verdensarvområde. Aasivissuit-Nipisat. De fire låtskriverne kjente ikke hverandre fra før, men måtte tilbringe fem dager sammen i ekstreme og nådeløse omgivelser, der musikaliteten måtte legge til rette for at nye låter kunne fremføres på scenen noen timer etter ankomsten til byen.
De fire låtskriverne sitter side om side på scenen, og det er tydelig at de nesten bare har reist seg fra hundesleden, ettersom flere av dem fortsatt sitter i strømper og varme gensere. Dansk-svenske Lucky Lo forteller at turen hadde vært hennes livs beste tur, og britiske Oneda nikker gjenkjennende. Firkløveret har skrevet en rekke låter sammen i løpet av turen, som de fremfører med imponerende eleganse, selv om minnet erter underveis. Konserten utstråler spontanitet, da Oneda på et tidspunkt dropper en varmepute, som fortsatt var gjemt i lommen, og gitaren og banjoen stemmer ikke helt med stemningen etter den lange turen. De nykomponerte låtene spenner vidt når det gjelder sjanger, og beveger seg fra det klassiske singer-songwriter-universet til Onedas rnb-hiphop-arena. Til slutt avrundes konserten med et nummer der alle de fire låtskriverne tester rapdisiplinen. At undertegnede skulle oppleve Teitur-rapping var nok det siste man hadde forventet i forkant av kveldens konsert, men med humor og selvironi over det ironman-aktige låtskriverformatet drar firkløveret hjem med en god gammeldags call-response med publikum, som etterpå kan gå spent ut i snølandskapet.
Programmet fortsetter i en ommøblert hall, som til daglig rommer maskiner og utstyr til den lokale fagopplæringen, som klekker ut fremtidens maskinentreprenører og gruvearbeidere med spesialisering på områdets råvarer. Under festivalen har salen fått nytt navn til Rockeskolen, og denne kvelden er full av nysgjerrige festivalgjengere, som får snuse på noen av Grønlands spirende talenter, som 17 år gamle Nuunu fra Sisimiut, som starter konserten med singer-songwriter med stor overbevisning -sanger, som akkompagneres av et veltrent gitarspill. Etter Nuunus opptreden kommer moren hennes på scenen for å kaste mynter og godteri inn til publikum.
– Det er en grønlandsk tradisjon at man kaster penger og godteri til publikum etter sin første konsert, sier en mann som raskt får øye på undertegnedes undrende blikk.
I salen kan du ane en overvekt av unge tenåringer og barn blant publikum. Festivalarrangør Laura Lennert Jensen forteller at det er rundt 125 tenåringer og barn i byen i disse dager, som kommer fra musikk- og kulturskoler på Grønland, Island, Norge og Danmark for å delta på Nordic Arts, Music and Performance Youth Festival, som kjørte fra stabelen i dagene frem til Arctic Sounds. Ungdommene samlet seg her i byen for å delta på workshops, mesterklasser og egne utstillinger i en uke. De to første dagene av Arctic Sounds er derfor «ungdomsfestivalen», derfor serveres det blant annet ikke alkohol på spillestedene. Ifølge festivalarrangør Laura Lennert Jensen er satsingen en måte byen kan bidra til å støtte fremtidens talenter, som kanskje en dag kan bli sett på hovedprogrammet til Arctic Sounds.
«Festivalen har et veldig nært samarbeid med musikkskolen Serravik, og det er gjennom det samarbeidet at Nordisk Kunst, Musikk og Performance Ungdomsfestival har blitt til. Vi tenker alltid veldig langt inn i fremtiden, så hvis vi også i fremtiden vil ha en flott festival med dyktige musikere, så må vi prioritere å gi barn og unge de gode opplevelsene allerede nå, sier festivalarrangør Laura Lennert Jensen i en pressemelding.
I tillegg til Nuunu opptrer Dania O. Tausen fra Færøyene og Tarrak fra Grønland under festivalens første kveld. Sistnevnte må regnes som et av de lokale hovednavnene på programmet, da han i løpet av de siste årene har oppnådd stor suksess som talerør for en generasjon grønlendere som kjemper for sin egen nasjonale identitet. Tarrak spilte også på Roskilde Festival i 2023, hvor han fikk besøk av danske Suspekt, som også var med på singelen «Uummatima», som ble utgitt samme år. Grønlandske Andachan avslutter kveldens musikkprogram med et energisk edm-sett, hvor bassen nesten kan kjennes i gulvet under skosålene.
Arctic Sounds har startet, og akkurat i det du tror at kveldens godtepose med opplevelser er tømt, velsignes publikum med en fargerik nattehimmel som følger dem hjem. Nordlyset danser over byen og skaper lange fargerike tråder over stjernehimmelen, og man kunne knapt tenke seg en mer naturskjønn avslutning på festivalens første dag.