Nyhet

Små plateselskaper kaprer Spellemann – storselskapene er mest opptatt av enkeltlåter

GAFFA.no - alt om musikk.

Store plateselskaper satser på enkeltlåter – og det gir sterke utslag i nominasjonene til Spellemann, der det tradisjonelt har handlet om album.

Aftenposten har regnet på nominasjonene, og kommet frem til at av samtlige 99 nominasjoner har de tre store – som er Universal, Emi og Warner – 16. Det utgjør en andel på 16 prosent.

LES OGSÅ: Derfor dekker ikke GAFFA kveldens konsert med The Killers.


Dette til tross for at siste tall fra IFPI, fra 2016, viste at disse tre storselskapene stod for 86,9 prosent av markedet. Men på Spellemann dominerer altså de uavhengige småselskapene nominasjonene, siden prisutdelingen tradisjonelt har hatt fokus på albumformatet.

— Vi er 100 prosent fokusert på å presentere låtene individuelt. Vi bruker ikke det tradisjonelle fysiske albumet til å konseptualisere, men heller hyppige låtutgivelser som vi knytter historier til, sier Universal-sjef Bjørn Rogstad til Aftenposten, og synes det er «slik det skal og må være».

Har fulgt utviklingen


Regnes kun de 16 rene sjangerkategoriene og holder unna blant annet kategoriene for beste album, låt og produsent, har de tre store kun fire av totalt 64 nominasjoner – eller 6 prosent. Ser man hvem som distribuerer musikken, blir tallene høyere, men ikke mye: 24 av 99 nominasjoner, eller 24 prosent, er da fra Sony, Universal eller Warner.

Spellemann har fulgt opp utviklingen med å slippe til kortere spillelister – som fra og med årets prisutdeling har fått minstetiden senket til minimum 10 minutter med musikk.

LES OGSÅ: Lurte Spotifys system - tjente millioner.


I kategorien Årets låt kappes ni låter om seieren i år – og der er det nettopp de store selskapene som dominerer.

(©NTB)

ANNONCE