Nyhet

GAFFA rangerer Øya-aktuelle Kendrick Lamars studioalbum

GAFFA.no - alt om musikk.

Kendrick Lamar er på vei til landet, da er det også på tide å rangere ting!

For andre gang i år er det duket for at selveste Kendrick Lamar skal beære lille Norge med sitt selskap. Klokken 21:30 i kveld inntar Kung-Fu Kenny Øyas hovedscene, Amfiet.

I den anledning har GAFFA tatt på seg den noble oppgaven av å rangere superstjernens studioalbum. Noe som har vist seg å være lettere sagt enn gjort. En gang gode venner er nå bitre fiender og GAFFA-redaksjonen vil aldri være den samme igjen.


LES OGSÅ: Anmeldelse av Arcade Fire på Øya.

Som vinner av Pulitzerprisen i 2018, er Kendrick å anse som en av vår tids dyktigste tekstforfattere og historiefortellere. Gjennom sin karriere har han vist en evne til å gi et unikt og ærlig innblikk i hva enn han tar for seg. Om dette så er pressende problemene ved samfunnet vi lever i, eller de skjulte demonene hver og en av oss lever med.

Hvilket av Kendrick sine album som er din favoritt, vil av denne grunn kanskje si mer om deg selv som person enn om selve albumet.


05. Untitled Unmastered (2016)

Untitled unmastered er teknisk sett ikke et album, ei heller en samling av gull som ikke fikk plass i gryta som er To Pimp A Butterfly. Fri-jazz og avantgarde hiphop preger samlingen med de utitulerte låtene på prosjektet. I følge ham selv var det noe så banalt som tiden det tok å klarere noe samples som gjorde at mange av låtene ikke klarte TPAB. Glade er vi for at de så dagens lys uansett. Kvaliteten på låtene holder nesten like høyt nivå som forløperen. Den er dog ganske kort og noen av sangene er preget av litt dårligere mastring.


Låtene er bare nummerert og stemplet med når de ble laget. Låtene spenner seg mellom 2013-2016. Av kuttene så står låtene 2,6 og 8 ut som noen favoritter. Hele albumet er verdt å bruke tid på. Når selv et demoalbum er av høyere kvalitet enn mange komplette hiphop-album er det god grunn til å være ydmyk som rapper. (PE)

04. DAMN. (2017)


Hvordan følger man opp To Pimp A Butterfly, og demoalbumet Untitled unmastered? DAMN er Kendrick Lamars svar på spørsmålet. DAMN er Kung Fu Kennys forsøk på å stå i mot det som kanskje er det aller største presstrykket man kan oppleve som hiphop-artist i dag, om ikke som artist generelt. Resultatet er nok et album med flammende og sterke budskap og et stødig narrativ.

Men noe er annerledes. I motsetning til To Pimp A Butterfly er DAMN kanskje sterkere på pop-bangers, med utstående låter som DNA og HUMBLE, men langt svakere i sin helhet. Her finnes det utvilsomt flere etappelåter, og noen kjedsommelige samarbeid.

Dermed blir regnestykket som kjennetegner konseptuelle mesterstykker ikke slik det skal. 2+2 blir ikke 5. (GMS) 


03. Section.80 (2011)

Section.80 var Lamars første studioalbum. I forhold til hans senere verk vil nok mange mene at albumet er litt grunnere rent tematisk. Det er helt klart et mer tilgjengelig album enn resten av diskografien. Albumet er dog ikke uten en rød tråd. Man kunne se grunnsteinene av den politiske Lamar som skulle få fullt utløp på To Pimp A Butterfly. Section.80 hadde han ikke omfavnet den mer jazzete delen av lydbildet som skulle dyrkes senere heller. Her var det mer klassisk hiphop som dominerte et album som var preget av utrolige sterke og mange singler. Låten HiiiPower som var den tematiske hjørnesteinen av albumet var en tidlig hit.


Kendrick som MC fikk også utløp på tungevrengeren Rigamortus. Minneverdige hooks ble servert på låtene Hol’ Up og A.D.H.D. En låt som lenge var hans mest streamede.

Dette var albumet som Graduation var for Kanye West. Det er også utrolig sterkt. (PE)

02. good kid, m.A.A.d city (2013)

Good kid: m.A.A.d city er trolig Kendrick sitt mest tilnærmelige album. Deluxe-utgaven er fylt til randen med slager etter slager. Fra Bitch, Don’t Kill My Vibe og Money Trees til m.A.A.d City og Swimming Pools. Hvert eneste spor på albumet innehar egenskapen til å skinne ene og alene. Det er dog først når albumet lyttes til i sin helhet at det blir tydelig at du lytter til et av de mest sammensveisede hiphop-albumene fra dette tiåret.


Good Kid er et rått og ærlig innblikk i livet og oppveksten til Kendrick Lamar. Det forteller en historie om en usedvanlig observant og kvikk ung mann som har vokst opp de harde rammene av Compton, California. Det handler om usikkerhet, om venner, om vold og om de tilfeldige omstendighetene som former livet til hver og én av oss. (MN)


01. To Pimp A Butterfly (2015)

To Pimp A Butterfly står igjen som fullendelsen av Kendrick Lamar. Meningen med å si noe slikt er på ingen måte å neglisjere de albumene som ligger før og etter prosjektet, men å hevde at albumet er en historisk milepæl for hiphop generelt, og videre for Kendrick Lamar spesielt.


Dette er et verk. Dette er et helhetsverk – et av typen som svinger gjennom utallige temaer med en rød tråd. Ikke på den måten at det føles kunstig og overkonseptualisert, men heller at det gjøres på et så dynamisk og eventyrlig vis at det reflekterer Lamars ekstraordinære tankekraft, hans ord, produksjon, flow – alt.

Flere av disse faktorene gjør hitlåter som King Kunta og Alright levedyktige over tiår, på den andre siden har man låter som The Blacker The Berry, låter med en slagkraft til å endre menneskers verdensbilder. Uansett hvor jazzete det lyder for noen, hvor pop det er for andre, hvor alternativ hiphop det kan være, hvor vonde beskjedene er, er dette et konseptuelt verk som gir gjenlyd over hele verden. Fra utsatte slumdeler av verden til toppen av Obamas spillelister. (GMS)

LES OGSÅ: GAFFAs Øya-anbefalinger.


Uenig med rangeringen? Gi oss gjerne beskjed om hvordan du ville rangert Kendrick Lamar sine studioalbum i kommentarfeltet under artikkelen eller på GAFFAs Facebook-side.

Kendrick Lamar spiller på Øyafestivalens største scene Amfiet i kveld klokken 21.30.

ANNONCE