Norskandelen fortsatte å øke blant norske lyttere. Det slår årsrapporten til IFPI fast.
I dag har platebransjeorganisasjonen IFPI offentliggjort sin årsrapport. Her går det blant annet frem at norskandelen fortsetter å øke blant norske lyttere. I 2014 lå andelen norsk musikk på 22% mens fjoråret kunne by på en økning til 26.2%.
Er det Kygo (bildet) som har skylda for økningen alene, mon tro? Ikke ifølge IFPI. Bergenseren regnes faktisk ikke som norsk i denne sammenhengen siden han har kontrakt med et utenlandsk label.
— Først: veldig positive tall, og særlig at norskandelen på streaming har øket fra 10-12% for noen år siden til over 23% nå. Jeg mener norsk musikkbransje har snudd seg rundt og tilpasset seg streamingformatet og det satses mye på musikk som streames mye. I tillegg kommer det hele tiden til nye streamingabonnenter, også i 35+ segmentet, som tradisjonelt hører mer på norsk musikk, sier Marte Thorsby i IFPI til GAFFA.
Totalt har salget av musikk i Norge (inkludert fysisk salg, nedlasting og streaming) økt med 6.9% fra 2014 til 2015 og totalt ble det omsatt musikk for 646 millioner kroner i Norge i løpet av fjoråret. Hele 500.3 millioner av denne summen går til diverse streamingtjenester, som dermed har en markedsandel på 77.4%.
Fysisk salg opplever også en liten økning, ifølge rapporten. Etter en nedgang fra 22.3% til 13.7% fra 2013 til 2014 har fysisk salg i 2015 gått opp til 16.8% av totalmarkedet.
Det er dermed nedlasting som taper mest markedsandeler i Norge med en nedgang fra 10.9% i 2014 til 5.8% i 2015.