Nyhet

GAFFAs coverstjerne fronter Spotify

Danmarks hotteste stjerneskudd blant årets artister i markedsføringsprogrammet Spotlight.

'Spotlight' er Spotifys markedsføringsprogram, som fungerer som et verktøy som gir nye artister sjansen til å få kontakt med et økt publikum. Det danske stjerneskuddet og den ​​amerikanske indierock-gruppa Foster The People er nå annonsert som årets artister til programmet, og vil dermed få global markedsføring via Spotify i forbindelse med deres plateslipp i 2014.

Danske Karen Marie 'MØ' Ørsted er for tiden Skandinavias største hypeyndling og pryder coveret på den seneste utgaven av GAFFA. Den tidligere punkeren, som nå har omfavnet electropop, slipper debutalbumet No Mythologies to Follow i mars.

- Jeg vil så gjerne at mine fans skal få noe ut av albumet. De ønsker å bli rørt av det på en annen måte, og det legger press på meg. Jeg husker hvordan det var som tenåring, da musikk virkelig rok deg til en høyere plass, d den var alt. Man hadde artister som betydde så mye for en, og kom de med noe nytt var man så redd for at de skulle skuffe, sa i intervjuet.


For å lette på presset, kan frøken nå støtte seg på at hun nå får drahjelp fra musikkstrømningsgiganten, med sine 24 millioner brukere. Les forøvrig hele intervjuet med i den seneste papirgutgaven av GAFFA eller i nettutgaven her.

Det råder ingen tvil om at markedsføring via Spotify vil være lønnsomt for artister på et globalt perspektiv. Et gyldent eksempel er da det i desember ble lansert en egen Spotify-spilleliste ved navn 'Spotlight On 2014' for å identifisere de hotteste artistene for Spotify-brukere verden rundt. Bare i desember genererte spillelisten over 17 millioner avspillinger for de deltakende artistene.

ANNONCE