Norges nyeste shoegaze-yndlinger finner god kjemi og nye musikalske impulser i forlatte låver.
"After this, there`s nothing to say", roper LOVELOVELOVE på tittellåten til debutalbumet Kaleidoscope og forsvinner inn i et hav av og mørke og gitarer. En euforisk avskjedsmelding til vokalist Simon Bergseth på Facebook er også opprinnelsen til bandnavnet for det fem mann sterke shoegaze pop-bandet. Men på tross av det inkluderende navnet, så vil det ta tid å få tak i alle detaljene på debuten Kaleidoscope.
– Jeg håper at plata kommer ordentlig inn under huden på folk. At vi klarer å skape den følelsen av at dette ikke bare er noe som er tilfeldig kastet sammen. At man sitter igjen med noe etter å ha hørt på den, sier Bergseth til GAFFA.
– Hvorfor er det så viktig for deg?
– Personlig så liker jeg ikke plater som ikke gjør det.
Fra Oslo til Kongsberg
Han har rukket å bli 20 år Simon Bergseth, offisielt har han holdt på i 8 år. Sannheten er at han har holdt på i snart 14. Da Simon var 6, fikk han sin første gitar og da han var 12 år hadde han spilt inn sin første plate. Riktignok var det bare hans egen familie og venner som hørte platen Bergseth, som han produserte i sitt selvkomponerte studio på gutterommet, men var det ikke for denne oppdagelsen, eller forelskelsen for produksjon, så ville kanskje ikke Aristillus blitt til.
Da Bergseth var 13 år, begynte han å jobbe deltid på Platebutikken Tiger. En dag tok han motet til seg og spurte Fysisk Formats labelsjef Kristian Kallevik om han kunne tenke seg noen nye band. Kallevik var skeptisk, men tok likevel i mot det som i 2010 ble til Devoured Trees and Crystal Skies. Et nytt band på den norske screamo-himmelen var født. Men nå har altså Bergseth tatt med fire andre til Kongsberg for å spille inn LOVELOVELOVEs debut på en ubebodd låve utenfor sentrum– noen må ha blitt skuffet på veien?
– Nei, egentlig ikke. Selv den mest innbarka screamo-fansen kjenner igjen noe fra Aristillus. Jeg har stort sett kun fått gode tilbakemeldinger på bandbyttet.
Tilbake til Gamleveien.
Mesteparten av låtmaterialet og musikken er skrevet og øvd frem i Kongsberg. Blant albumets 8 låter dukker plutselig Gamleveien opp. Den er oppkalt etter gata der familien til Axel Skalstad i bandet vokste opp og skildrer en personlig historie. Likevel beskrives innspillingen av Kaleidoscope som en svært hyggelig tid for bandet.
– Vi tente masse stearinlys og utviklet dette materialet sammen. Det var en kjemi mellom oss fra dag én som gjorde at jeg umiddelbart visste at dette kom til å bli bra.
– Men kan man spille inn musikk på en låve?
– Nei, for selv om låven er delvis omgjort til et øvingslokale, så ble all musikken innspilt på Grünerløkka sammen med Marcus Forsgren.
Med sans for detaljer
Nære familiebånd har betydd mye for LOVELOVELOVEs debutplate. Bergseth har blant annet skrevet tekster hjemme i kjelleren til mamma eller hos bestemor. Under oppholdet i Kongsberg bodde hele bandet hjemme hos familien i Gamleveien. Ja, selv produsenten Marcus Forsgren har en familiær tilknytning til bandets historie.
– Han spilte i onkelen min sin konfirmasjon og jeg likte musikken allerede da. Senere skulle jeg forstå at Marcus hadde den samme sansen for detaljer som meg og at han derfor var den perfekte produsenten for denne platen.
– Detaljene er viktig for deg?
– Jeg har aldri vært noen stor fan av tekstdrevne plater og siden dette er en konseptplate, så håper jeg at lytteren vil finne roen i det langstrakte i musikken. Det ligger nemlig mer under overflaten også.