Musikkstrømmingstjenesten annonserte i dag de nominerte til prisen for Årets Innovatør, som tildeles den artisten eller det bandet som har skilt seg ut med kreativitet og innovativ tenkning.
For tredje år på rad deler musikkstrømmingstjenesten Spotify ut prisen Årets Innovatør til den artisten eller det bandet som i løpet av årets har skilt seg ut med kreativ og innovativ tenkning på markedsføringsfronten.
Stadig flere artister velger å gjøre noe mer ut av utgivelsesanseringene sine, og Spotify forsøker på denne måten å hedre dem som velger å angripe markedsføringskampanjene sine på en original måte.
– Å være innovativ og kreativ er viktig for at en artist skal kunne skape oppmerksomhet rundt sin musikk, men det viktigste er å bygge et sterkt forhold til sine fans. Her spiller sosiale medier en avgjørende rolle, skriver Sofie Grant – som er pressesjef i Spotify – i et presseskriv.
Fra og med i dag kan publikum stemme på de fem nominerte, og innovatørprisen vil bli utdelt i forbindelse med spellemannprisutdelingen, som vil gå av stabelen i Stavanger Konserthus lørdag 23. mars.
De nominerte er som følger:
Da Janove Ottesen (bildet) og resten av jærsekstetten Kaizers Orchestra i fjor høst slapp den første singelen fra det siste albumet i «Violeta Violeta»-trilogien, var det på heller uvanlig vis. De lanserte smarttelefon-appen Kaizervirus, som bandets fans måtte laste ned for å få tilgang på singelen – som kun ble tilgjengelig om man var i nærhet av en annen mobiltelefon som var «smittet» av rogalandsviruset.
Frida Amundsen la grunnlaget for sitt debutalbum, «September Blue», med singelen «Closer». Hun inviterte sine fans til å spille inn si egen versjon av låten. Vinneren fikk en singelavtale med EMI, og de fikk også sin versjon av låten utgitt eksklusivt på Spotify.
Haugalandsartisten LidoLido slapp sitt debutalbum for litt over et år siden, og i opptakten til albumslippet lanserte han konseptet GoddGuyDay, hvor han hver uke slapp blant annet videoklipp og ny musikk på sin Ustream-kanal. Etter at albumet ble fylt inn u butikkhyllene, loddet han også ut en eksklusiv konsert på et av Oslos mange hustak, som i tillegg ble strømmet live.
Da drammenserne i Donkeyboy slapp sitt andre album, «Silver Moon», oppfordret de sine skandinaviske fans til å streame albumet så mye som mulig, i et konsept de valgte å kalle «The Battle of the Donkeyfans». Ikke uventet var det nordmenn som var hissigst på streamingen, og drammenserne spilte en eksklusiv konsert som takk for støtten.
De pur unge afterski-kongene i DJ Broiler slapp hver torsdag i november måned en ny låt via Facebook, som skulle være med på å skape blest rundt deres konsert på Sentrum Scene i Oslo. Kampanjen kan sies å ha fungert, da duoen ikke hadde noen problemer med å selge ut konsertstedet.
Med de fem nominerte på bordet og sytten dager igjen til overrekkelsen av prisen, er det bare å trekke til de digitale valgurnene og stemme frem sin favoritt, som man gjør ved å klikke her.