Trønderbautaene i Motorpsycho fremfører 1996-klassiker i sin helhet på Pstereo-festivalen i august.
Veteranene i Motorpsycho har holdt det gående siden 1989, og har i løpet av disse årene rukket å gi ut plater inspirert av en rekke sjangre. Til tross for at de stivnet noe på 2000-tallet da de fikk for seg å bli et regulært Grateful Dead-coverband, ser de med Kenneth Kapstad på trommekrakken ut til å ha gjenvunnet formen fra tidligere tider.
Med Kapstad på laget har de spilt inn fire album. Deres foreløpig siste utgivelse het «The Death Defying Unicorn», og albumets ambisiøse form og språk eleverte Motorpsycho fra musikknerdtronen og opp til finkulturens sfærer, da de fremførte verket på utsolgte konserter i Operaen.
Fredag 12. april skal etter planen deres sekstende studioalbum utgis. Albumet har fått navnet «Still Life With Egg Plant», og der deres forrige ble gjort i samarbeid med Supersilent-organisten Ståle Storløkken, er deres kommende album kommet til i firspann med Dungen-gitaristen Reine Fiske, som i den siste tiden også har nytt stor suksess sammen med jazzrockerne i Elephant9.
Som om ikke et nytt album fra veteranene er nok, kom nyheten i dag om at bandet fremfører sitt klassiske album «Blissard» i sin helhet på Pstereo-festivalen i Trondheim i august.
«Blissard» ble utgitt i 1996 og var oppfølgeren til bautaen «Timothy's Monster» fra to år tidligere. På albumet kunne man høre et Motorpsycho som så smått hadde begynt på transformasjonen mot et mer poppete lydbilde, der «Timothy's Monster» var adskillig mer kompromissløst, med lange, dronete låter i grenselandet mot metall. I stedet fikk man servert låter som påkalte – om enn på noe giddeløst vis – assosiasjoner til Sonic Youth, proppet med i ettertiden monumentale Motorpsycho-øyeblikk, som eksempelvis «Drug Thing», «Greener», «S.T.G.» og «The Nerve Tattoo». Albumet skaffet Motorpsycho en Spellemann i kategorien rock.
I fjor ga forfatteren Johan Harstad ut boken «Motorpsycho. Blissard», hvor han blant annet dykket ned i sin egen forhistorie med albumet – en interesse som til tider var nærmest altoppslukende – samt intervjuet bandets medlemmer om albumet. Boken ble et svært personlig verk, som Dagsavisen Mode Steinkjer i sin anmeldelse omtalte som «en blanding av faglitteratur, selvbiografi og prosa, en miks av passasjer med fakta, fortellinger, forestillinger, intervjuer, synsing, observasjoner og utdrag fra anmeldelser, radioopptak og rykter».
Harstad har også tatt store ord i munnen når han har utformet presseskrivet som fulgte med nyheten om Motorpsychos fremføring av «Blissard» under Pstereo-festivalen.
– Spør man erfarne psychonauts (som bandets fans gjerne kalles, red. anm.) hvilket Motorpsycho-album som er det beste, eller hvilket man burde starte med om man ikke kjenner dem fra før, vil svaret variere sterkt og muligens også føre til vedvarende diskusjoner dem i mellom og man ender opp uten noen klar fasit. Det samme vil skje om man nevner «Blissard» fra 1996. Mens noen vil påstå at albumet er for lett, sett i forhold til forgjengerne, vil andre mene at det først er her Motorpsycho for alvor blir uforutsigbare og at det er blant deres mest eksperimentelle, skriver Harstad i presseskrivet.
Lørdag 17. august er datoen Motorpsycho skal fremføre «Blissard».
Pstereo arrangeres på Marinen i Trondheim 16. og 17. august. I tillegg til Motorpsycho finner man navn som The xx, Phil T. Rich, Graveyard, Dry The River, Monster Magnet, Wovenhand, Goat, Baauer og Hanne Kolstø på programmet.