Nyhet

Kaizers Orchestra promoterer innovativt

Jær-sekstetten legger sin lit til sine fans når de lanserer den første singelen fra sitt kommende album.

Den siste installasjonen i «Violeta Violeta»-trilogien til rogalandsbandet Kaizers Orchestra kommer i november, men før den tid skal smakebiter fra albumet gjøres tilgjengelig for bandets fans. Jærbuene har derimot valgte å promotere denne singelen på en noe annerledes og innovativ måte.

Kaizers Orchestra legger sin lit til sine mange fans, eller mer spesifikt: Én fan. Deres nye singel vil faktisk bare bli gitt til én, eneste fan, som får i oppgave å dele denne låten med andre som vil være interessert i å høre det ferskeste utspillet til bandet. Den utvalgte kan derimot ikke sende låten rundt digitalt – vedkommende må etter sigende være fysisk i nærheten av andre fans for å få delt låten, som igjen kan dele den på samme måte. Helt hvordan dette skal fungere, vites ikke enda, men det er i alle fall duket for en interessant studie i nettverksrelasjoner når låten først blir sluppet om en knapp ukes tid.

«Når mange nok har fått sangen, blir en ny sang fra albumet gjort tilgjengelig», heter det i presseskrivet fra Kaizers Orchestra. Hvor mange mennesker som teller som «mange nok», vites heller ikke.

Via nettsiden kaizervirus.com kan man bli med i trekningen for å bli den heldige utvalgte. Siden er åpen til 18. september, hvorpå en vinner vil bli trukket. I et presseskriv forteller vokalisten Janove Ottesen om motivasjonen bak den noe uortodokse låtlanseringen.

– Vi tør påstå at vi har den mest lojale fanskaren i Norge. Som takk for følget gjennom elleve år, vil vi derfor at fansen skal få tilgang til de nye låtene først, og være med på å bestemme når låtene og albumet skal gis ut, skriver Ottesen i presseskrivet.

Kaizers Orchestra er ett av Norges mestselgende band. De albumdebuterte med «Ompa Til Du Dør» i 2001, og har iden den gang gitt ut sju album. Deres kommende utgivelse, «Violeta Violeta Volume III» blir deres niende album.

ANNONCE