Gitarhelten og flosshattikonet Slash gjester hovedstaden med sitt soloprosjekt 21. februar.
Du kan trygt regne med en over gjennomsnittet høy føring av flosshatt, skinnbukser og Marshall-stacks når den legendariske Guns'n'Roses-gitaristen Slash, eller Saul Hudson som det står i passet hans, kommer til Oslo og Rockefeller med soloprosjektet Slash featuring Myles Kennedy and The Conspirators.
Bak det litt krøkkete bandnavnet skjuler det seg i tillegg til vokalisten Myles Kennedy bassisten Todd Kerns og trommisen Brent Fritz. Sitter du inne med i overkant god peiling på soloprosjektene til avhoppende supergitarister kjenner du kanskje sistnevnte fra hans samarbeid med tidligere Kiss-gitarist Bruce Kulick. Eller kanskje ikke!
Vokalisten Myles Kennedy har også gjort seg bekjent med bandet Alter Bridge, som for øvrig består av samtlige medlemmer fra Creed sett vekk fra Scott Stapp.
Slash featuring Myles Kennedy and The Conspirators ga ut sitt foreløpig siste album i februar i år, det heter «Apocalyptic Love». GAFFAs Mangus von Schantz ga albumet tre av seks stjerner og var ikke imponert av balladene:
- Man begynner å bli vant med diverse Slash & Friends-utgivelser siden han forlot Guns for 15 år siden, disse har vært av varierende kvalitet fra Velvet Revolver til samarbeid med Black Eyed Peas. Nå har Slash slått seg sammen med Myles Kennedy fra Alter Bridge.
- Myles har allerede vært med Slash på enkelte turnéer, så at de skulle gi ut et album sammen er ikke overraskende, men utfallet er ikke gitarhelten verdig. Dessverre tror jeg ikke Slash er spesielt sulten lenger og jeg synes heller ikke Kennedys post-grunge-stemme passer til Slashs hardrockinnstilling. Balladen «Not For Me» er så kjip at du skal ha tålmodigheten til en maur får å unngå å skippe til neste låt.
- Enkelte gode låter er det likevel på utgivelsen, og Slash har for all del noen spennende riff i seg. «One Last Thrill» er ett nikk mot L.A. Strip-tiden på 80-tallet, mens «You're a Lie» kan forveksles med noen av de bedre Velvet Revolver-låtene.
Til tross for kanskje sviktende albumprestasjoner i det siste er det nok likevel vanskelig å ikke ha et forhold til flosshatten og mannen som i sin tid skrev åpningsriffet til «Sweet Child O' Mine» som en spøk. Tar du turen til Rockefeller 21. februar til neste år får du i hvert fall sett ham i levende live.