Nyhet

Cody Chesnutt til Oslo

Den amerikanske soulartisten kommer til Parkteatret i slutten av februar med sitt andre album ferskt i minne.

I dag kom nyheten om at den amerikanske singer-songwriteren Cody Chesnutt er booket til å opptre på Parkteatret utpå nyåret, nærmere bestemt tirsdag 26. februar.

Chesnutt fikk sin musikalske oppdragelse av faren, som var manager for en rekke band i Atlanta på 1970- og 1980-tallet. Unge Cody viste tidlig talent både som vokalist, instrumentalist og låtskriver, og i relativt ung alder flyttet han til Los Angeles, hvor han etter hvert fikk prøve seg som låtskriver for Death Row Records og R&B-bandet Six Feet Deep, før han etter hvert satset mer på andre prosjekter, i form av sin egen solokarriere.

I 2002 – i en alder av 34 – slapp han sitt debutalbum, som fikk tittelen «The Headphone Masterpiece». Albumet ble anmeldt av GAFFAs Sohail Hassan, som ikke lot seg imponere over evnene til den sent blomstrende artisten, og omtalte ham som en slags snertløs Lenny Kravitz.


– Det er rimelig eplekjekt å kalle sin debut et mesterverk. Dobbelt-CD-en inneholder eksperimenterende sekstitalls-hippieoppkok med hyllester til marihuana, og i løpet av de første låtene tar man seg i å spørre hva i alle dager dette er. Litt som en vassen utgave av Lenny Kravitz, det er det han er. Den ene CD-en inneholder 23 spor, og den andre CD-en inneholder 13 spor, og de fleste av dem er ikke en gang låter, men snarere kollasjer av lyder, musikk og poesiopplesning. Det låter som om det har blitt spilt inn via en autentisk og lettere defekt miksepult fra 1970, komplett med overstyring og forvrenging. Temmelig smalt, altså, men det er nok til å gjøre det bra. Likevel makter albumet å gi et inntrykk av en fullblods kunstner, som ikke bare lirer av seg tilfeldigheter. Diskene har enkelte lyspunkter, men jeg vil heller anbefale skiva til fans av Rolling Stones og reggae en mer definerte soul- og R&B-fans. Tilhengere av sistnevnte sjanger frarådes faktisk å sjekke ut albumet. Kanskje burde Cody komme ned fra sin marihuanahøye hest og sjekke ut fra det røykfylte soverommet og inn i et ordentlig studio, så vi bedre kan få sjekket ut hans talent, mente Hassan, og ga albumet to stjerner.

Samme år som han slapp sitt debutalbum, opplevde han en viss mainstream-suksess da luringene i The Roots fortolket låten «The Seed» fra hans debutalbum. Låten «The Seed (2.0)» var å finne på røttenes klassiske album «Phrenology», og ble en stor hit.

Siden debuten i 2002 har ikke Chesnutt vært den mest produktive. Med unntak av sporadiske singler, har han kun sluppet EP-en «Black Skin No Value» (2010), men i oktober i år slapp han sitt andre album, «Landing On A Hundred», ti år etter debuten.


I desember 2010 spilte Chesnutt på Blå, og daværende bookingsjef Einar Idsøe Eidsvåg kalte det en av de bookingene han var mest fornøyd med i sin tid på nattklubben neri dumpa.

Se intervju med Cody Chesnutt, hvor han snakker om sitt nye album, og om hvordan han byttet ut de illegale substansene fra debutalbumet til fordel for høyere makter:


FaceCulture - Cody Chesnutt trades sex and drugs for God on MUZU.TV


ANNONCE