Den digitale utgivelsen er deres første som uavhengig band, og slippes en drøy uke før julaften. EP-en kan forhåndsbestilles allerede nå.
GAFFA kunne i slutten av forrige måned melde at poppunkerne Blink-182 hadde brutt med plateselskapet Interscope etter et kortvarig samarbeid. Plateselskapet ble startet i 1990 av produsenten Jimmy Iovine, og har i dag artister som 50 Cent, Lana del Rey, Ellie Goulding og Queens of The Stone Age i stallen.
– Frihet! Fra i dag er Blink-182 et uavhengig band, skrev bandets gitarist Tom DeLonge på Twitter i forbindelse med bruddet.
Med det stod altså bandet på bar bakke rent selskapsmessig. Bandet – som i tillegg til DeLonge består av bassist Mark Hoppus og trommeslager Travis Barker – albumdebuterte i 1994 med utgivelsen «Cheshire Cat». Sitt virkelig store gjennombrudd fikk de med sitt tredje album, «Enema of The State», som kom i 1999. Fra 2005 til 2008 tok bandet pause, og fjorårets «Neighbourhood» – deres sjette studioalbum – ble deres eneste albumutgivelse på Interscope.
Trioen lovet samtidig at de skulle gi ut ny musikk før jul, og i dag annonserte bandet at deres kommende EP – som har fått navnet «Dogs Eating Dogs» – slippes den 18. desember. Trommeslager Travis Barker – som for tiden er aktuell med EP-en «Psycho White» sammen med rapperen Yelawolf – uttalte seg svært positiv om låtmaterialet på den kommende jule-EP-en fra bandet.
– EP-en er hundre ganger bedre enn «Neighbourhood», fordi vi spilte den inn sammen, på ett rom. På «Neighbourhoods» spilte vi inn delene for oss selv og sendte dem til hverandre, og man fikk ikke den bandfølelsen i det hele tatt. Vårt motto under innspillingen var at vi ikke skulle ha noen regler, sa Barker til det amerikanske musikkmagasinet Rolling Stone i begynnelsen av måneden. Den nye EP-en er dedikert til bandets trofaste fans.
– Den gir den ut for deres skyld. EP-en føles nesten som en feiring av uavhengigheten, sa trommeslager til musikkmagasinet.
«Dogs Eating Dogs» kan allerede nå forhåndsbestilles direkte fra bandets hjemmeside, og vil bli tilgjengelig i tre pakkeløsninger, som inkluderer blant annet t-skjorter, plakater og julegavepapir(!), i tillegg til selve albumet, som for øvrig kun slippes digitalt. Prisen på disse pakkene vil ligge fra tjue til hundre dollar, altså fra drøyt 115 kroner til 600 kroner.