Nyhet

Amerikanske legender til Parkteatret

The Sparks og Captain Beefheart’s Magic Band tar turen til Grünerløkka i begynnelsen av oktober.

Captain Beefheart's Magic Band, sier du? Men er ikke kapteinen selv død for lengst? Jo, han er det. Captain Beefheart – eller Don Van Vliet som han egentlig het – døde oppunder jula i 2010 som følge av komplikasjoner i forbindelse med hans multippel sklerose-diagnose. Da han døde, hadde han ikke spilt inn ny musikk siden albumet «Ice Cream For Crow» kom i 1982. Utover 1980-og 1990-tallet isolerte Van Vliet seg i sitt hjem i Mojave-ørkenen for å fokusere på malerkunsten.

Som Captain Beefheart debuterte han i 1967 med albumet «Safe As Milk». Med seg på debutalbumet – som på en rekke av hans senere album – hadde han The Magic Band, og det er altså disse som gjester Parkteatret. Det er nå trommeslager John «Dumbo» French som har tatt over rollen som vokalist. Kanskje kan man si at selve hovedmomentet i musikken er borte, men når band som eksempelvis Frank Zappas band The Mothers of Invention turnerer og spiller konserter støtt og stadig, kan det vel også ha en verdi å se Captain Beefhearts kumpaner spille opp til rar, kantete dans. Bandet gjester Parkteatret lørdag 6. oktober.

Påfølgende mandag, den 8. oktober, stikker brødrene Ron og Russell Mael (bildet) hodet innom dørene på konsertstedet ved Olaf Ryes plass.


Med god hjelp av veltrent falsettvokal, en velfrisert permanent og en veltrimmet hitlerbart, var Sparks en av de mer egenartede artistene på 1970- og 1980-tallet, et band som både tok i betraktning band som så ut til å fusjonere uttrykkene til band som Queen og Roxy Music. Brødrene debuterte som Halfnelson i 1971 – de byttet derimot navn året etterpå og relanserte seg under Sparks-navnet. Ett av deres mer suksessfulle album var «Kimono My House» fra 1974, som blant annet inneholdt hit-ene «This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us» og «Amateur Hour». Deres siste album, «The Seduction of Ingmar Bergman», kom i 2009. På plata sang Sparks både på engelsk og på svensk, da albumets konsept var en fortelling om Ingmar Bergmans fiktive reise til Hollywood på midten av femtitallet.

ANNONCE