Thomas Bratlie Haugland motsetter seg avlivningen av indie som sjangerbegrep. Ikke med en motkronikk, men med en indiefest.
Forrige helg lanserte GAFFA et angrep på sjangerbegrepet indie. I en leder meddelte GAFFA å slutte med bruk av sjangerbegrepet i alt redaksjonelt arbeid, fordi vi mener begrepet er tømt for mening og sier mer om journalisters latskap enn noe annet.
Lederen ble fulgt opp med en artikkel hvor en musikkhistoriker, journalist og to artister uttalte seg opp om indie, i tillegg til en tegneseriestripe og 15 mer eller mindre kjente artister som prøver å definere hva indie er.
Angrepet på indie har imidlertid ikke falt i god jord hos alle.
Protestfest på Kampen
«Den identitetsforvirrede blekka GAFFA Norge forsøker med et klamt og slepphendt grep å favne om generasjon Z med å viske ut sjangerbegrepet 'indie'», kunne vi lese på Thomas Bratlie Hauglands Facebook-konto. Samtidig annonserte han at han lager fest for å feire nettopp indiebegrepet.
Haugland har lenge vært en profil i Oslos såkalte indiemiljø, og er blant annet frontfigur i albumaktuelle Insomniac Bears som ofte kalles en «indiesupergruppe» ettersom de har medlemmer fra flere «indieband» som Rumble in Rhodos, Lukestar, Snöras og ikke minst Team Me. Det er med andre ord ikke rart Haugland lar seg provosere.
Indiefesten går av stabelen på Kampen Bistro i Oslo 24. september og har tre sterke band i Posterboys, Sad Chloë og Onsloow på plakaten. Det er Kampen konsertforeningen som står for arrangementet, hvor Haugland selv er foreningens leder.
Effektivt salgstriks
GAFFA ønsker indiefesten hjertelig velkommen, til tross for at vi står fast på at indie som begrep har implodert og at det er nært sagt ingen som vet hvilke musikalske trekk som karakteriserer denne «sjangeren». «Annerledes», «hjemmelaget», «motkulturelt», «billig», «lavbudsjett», «sjuskete» og sikkert også tromming med sleiv og gryter og en mikrofon man fant i kottet til bestemor virker å være idéen mange sitter med. Få sier det, men i realiteten kan man like greit føye til «kult», «hipt» og «interessant» i samme slengen. Her ligger problemet.
Vi mener indie ikke lenger er en sjanger men et synonym for alle disse ordene. Det gjør ikke bare indie til et meningsløst latmannsbegrep, men også til et effektivt salgstriks.
En forsvarstale
Den erfarne musikeren og initiativtaker Thomas Bratlie Haugland har et helt annet syn på saken.
– Jeg forstår godt at indie som begrep kan være uforståelig for noen. For seg selv så er ikke indie nødvendigvis en sjanger, mens eksempelvis indie-rock, indie-pop og indie-folk alle er sjangre, og de er knyttet sammen men oppleves musikalsk som veldig forskjellige. Det er lettere å forstå om man ser på indie som en bevegelse, og ikke en firkantet bås hvor du skal plassere noe veldig konkret inni, sier Haugland.
– Men hvordan lyder musikken som er såkalt indie?
– Selve musikken blir ofte karakterisert som mer troverdig mot sitt eget kunstneriske uttrykk, og med mindre øye for kommersiell suksess, eller hva dagens marked krever at du går på akkord med din egen identitet. Over tid så har indie blitt en estetikk, en holdning og et sound. Den bærer en DIY-attitude og et brennende engasjement. Den skaper samhold og tilhørighet. Den har vist nye generasjoner at det er mulig å gjøre det selv, som igjen skaper gnist hos de unge til å lage ny musikk og bære bevegelsen videre.
– Hvorfor bør vi ikke viske ut begrepet indie?
– Utviklingen har ført til at dagens indieband og artister jobber raskere og mer produktivt. Tidligere var det vanlig at et band slapp album og turnerte et par år, før de repeterte den samme prosessen med neste album. I dag går de i studio/tar opp hjemme og gir ut musikk mye oftere. Overfloden av musikk som pumpes ut av strømmetjenestene har gjort vinduet for oppmerksomhet mindre, som igjen har presset artistene til å gi ut musikk i et mye høyere tempo. Samtidig er det lettere enn noen gang å ta opp musikk og gi det ut selv, som også er en viktig faktor her. SoMe har også vært vesentlig for at artistene kan spre musikken sin, og markedsføre det akkurat slik de ønsker det selv til et stort publikum. Utstyrt med disse verktøyene samt tankegangen, tilhørigheten og DIY-gleden rundt å lage musikk tror jeg indie er en viktig musikalsk arv til vår neste generasjon.
– Hva er indie som sjanger i dag?
– Jeg tror misoppfattelsen av ordet indie i dagens nyhetsbilde går mye på at flere av artistene som en gang definerte sjangeren har vokst seg ut av denne fremgangsmåten og jobber ikke lenger uavhengig. Mange oppfatter det som selvmotsigende at indieband signerer kontakt med major labels og topper Bill Board listene, forklarer Haugland og fortsetter:
– Personlig har jeg ikke noe problem med det. Det er en naturlig progresjon man ikke kan stoppe. Men når indiemusikken blir mer suksessfull, så blir den også mer innflytelsesrik. Det gjør at andre artister og musikere hører på populære indieband, blir inspirert og lager musikk som hyller sjangeren. Videre så markedsfører de seg gjerne under denne emneknaggen, til tross for at de kanskje i utgangspunktet opererer i en helt annen sjanger, og dermed blir det vannet ut. Men én ting er sikkert; indiemusikken er i stadig utvikling og har alltid vært med på å påvirke mainstreamen.
– Indie sluttet å gi mening i 2005