Artikkel

Da Joy Division prøvde å tolke soul

I spalten LIKT? Legger vi merke til sanger som minner om eldre sanger. Er det faktiske likheter, eller er vi bare ute og sykler? Det er opp til deg selv å bestemme.

Den amerikanske soul-sangeren Nolan Porter var aktiv på 70-tallet hvor han ga ut to album, No Apologies og Nolan. I samme periode vokste den nordlige soulscenen i Nord-England hvor lytterne gjerne danset seg svette til soul. Du kan se det som en slags forlengelse av mods-scenen på 60-tallet, hvor soul og ska var veldig populært.

På den nordlige soulscenen likte de å fremheve låtene som ikke toppet listene og Nolan Porters svingende "Keep On Keepin' On" var en slik. Det er derfor vanskelig å forestille seg at det iskalde og nattsvarte postpunkbandet Joy Division lot seg inspirere av den boblende livsgleden til Porter, og lånte gitarriffet til "Interzone" som først skulle slippes i begynnelsen av bandets karriere da de fortsatt het Warszawa. Det var RCA Records som i utgangspunktet foreslo at de skulle tolke Nolans sang, hvor de i stedet endte opp med et selvskrevet stykke som kun lånte inspirasjon fra riffet. Resultatet ble så bra at de valgte å inkludere det på debutalbumet Unknown Pleasures, som regnes som en klassiker i disse dager. Dette var etter navneendringen til Joy Division og da RCA Records ble erstattet av Factory som "forsto bandets visjon".

Det er derfor ingen tvil i dette tilefellet hvorvidt låtene ligner eller ikke, men man kan i stedet lure på hvordan Nolan Porter reagerte på Interzone. Richard Flowers som skrev Keep On Keepin' On er ikke oppført som låtskriver på Joy Divisions verk, og noen ganger er det en fin linje mellom inspirasjon og direkte tyveri. For selvfølgelig skapte post-punk-bandet noe helt eget, men det startet også fra en tolkning der riffene ikke er identiske, men ganske like.


Sammenlign selv her:

ANNONCE