GAFFA.no – alt om musikk!
GAFFA møtte Ivan Ave for en prat om hiphopindustriens «white knights»-kompleks, stemplet som undergrunnsrapper og den nye EP-en.
Få sjangre har holdt på sine kulturelle røtter som hiphop. Den forblir til den dag idag spesielt linket til USA og den afroamerikanske kulturen den vokste ut av.
Nettopp fordi hiphop er så forankret i afroamerikansk kultur, er det en ofte marginalisert kultur og gruppe som har eierskap til den. Vinje-rapperen Ivan Ave er klar på hvordan han har blitt inspirert av store amerikanske undergrunnsrappere som Madlib og MF DOOM og hva det har gjort med hans sound som artist.
– Hvor viktig er det for deg å være klar over rollen du har som norsk/hvit rapper i en rapkultur hvor særlig afroamerikanere står så sentralt? Spesielt siden du også rapper på engelsk.
– Jeg er bevvist på det krysningspunktet der jeg alltid vil være gjest når man ikke er afro-amerikaner eller mørk i huden. Man må alltid forhandle om hvilke grep man kan ta og hvilke grep som kan være for kravstore. Det er noe jeg kontinuerlig finner ut av, svarer Ivan Ave og fortsetter:
– For eksempel har jeg i de siste par årene blitt mer og mer opptatt av å adressere politiske temaer i musikken min. Dette er for å bidra til en diskurs som jeg synes vi alle burde ha. Man bør ikke komme tomhendt som gjest. Man bør bidra og det er en ambivalens jeg har blitt bevisst på.
– Etter at du fikk en større og større fanskare og dine utgivelser har blitt applaudert med både priser og god omtale, føler du deg da begrenset hvis du blir puttet i kategorien «undergrunnsrapper», som du ofte har vært stemplet som i karrieren?
– Så lenge jeg forholder meg til etosen man finner i undergrunnen treffer musikken likesinnede mennesker som forstår hva jeg prøver å formidle. Med en gang jeg eksporterer musikken min ut av undergrunnen og prøver å ta en større plattform i et mainstreamlandskap står jeg i fare for å gentrifisere den skattekista jeg har hoppa oppi. Jeg er påpasselig på å ikke skli for langt vekk fra undergrunnen fordi det er så mye lettere å holde en sannhet intakt når man forstår hverandre.
– Ja?
– Ja, fordi med en gang du blir overeksponert er den etosen og sannheten alle sin å definere. En hvit artist som driver med med tradisjonelt afroamerikansk musikk kan bli en brikke i et spill man selv ikke forstår. Det er nettopp fordi det fins stor kommersiell kraft i å skape en “shining white knight” innenfor disse sjangrene. Dessverre. Jeg er ikke sinna på eller fanget av begrepet undergrunnen. Jeg er ikke opptatt av å leve opp til begrepet “undergrunnsrapper” heller, men jeg finner en viss tilhørighet i miljøet på grunn av den felles kulturelle forståelsen som oppstår der.
Foto: Ida Monsén
– Det handler om å ikke lukke øynene
Det har med tiden blitt vanskeligere og vanskeligere å forutse Ivan Aves neste trekk. Etter hans Spelleman-vinnende album Double Goodbyes ble utgitt under pandemien i 2020, har det vært relativt stille fra Vinje-rapperen.
Nå er det derimot greier på gang.
Førstesingelen “What a day!!” er en hyllest til virkeligheten og det den bringer, selv om ikke alt er positivt. Det er en umiddelbar “head bopper” med skjulte skatter i det tekstlige som flyter uanstrengt på produksjonen til Stones Throw records-artisten Mndsgn.
– «What a day!!» er mitt forsøk på å rapportere fra fronten til meg selv at det finnes masse spennende å få med seg her, og du er heldig som er her og kan observere alt. Jeg kunne gravd meg ned og laga depressiv musikk. Men det er ikke det jeg trenger og jeg tror ikke det er det folk trenger heller, forklarer Ave og fortsetter:
– Det handler om å ikke lukke øynene. Det handler ikke om inspirational quotes, men å belage seg på at livet blir slik som dette. Du skal ha ganske god mage for å ha det fint. Denne låta er et eksempel på å prøve på det og lytteren kan kjenne på det samme. Vi feirer den virkeligheten som finnes. Samtidig som vi prøver å få hver dag til å bli bedre.
EP-slipp rundt hjørnet
I tillegg har Ave sluppet andresingelen «Gear», en låt jeg på GAFFA-kontoret har overhørt blitt kalt årets feteste hiphop-tune så langt. Begge singlene hører til på EP-en Mid-Season som kommer fredag.
– Mid-Season betyr her at det er midt i prosessen min. Det skal være som å høre fasen man gjennomgår for å få et album til å ta form. Mid kan samtidig bety årstid og det er et slags negativt adjektiv som er beskrivende for tiden vi er i nå. Det er et sobert prosjekt, et utsnitt over der jeg er nå i livet, i både pandemien og i albumprosessen.
Rapperen avslører også at EP-en er en bro til hans kommende album All Season Gear hvor nettopp blandingen av de forskjellige estetiske veiene han har tatt de siste årene kommer til overflaten.
– Slik det ser ut nå er det en gumbo av alle teknikker jeg har lært og liker, produsentene jeg vil jobbe med og spredte sjangeruttrykk, men alt innenfor bowlingbanen jeg gjorde litt bredere med Double Goodbyes, sier han og fortsetter:
– Jeg føler nå at jeg ikke trenger å fokusere på én stilart for å få til et bra album.
– Jeg er blitt interessert i samples igjen
Double Goodbyes skilte seg ut i fra hans tidligere katalog da den var veldig mye mer instrumental og ble applaudert som en særs innovativ plate. Ave ble hyllet for det gjennomgående artisteriet som var på display mer enn noen gang før og for sitt utvidede repertoar. Det var nesten like mye et RnB-album som et rap-album.
– Var det one-off prosjekt eller et startpunkt for din musikalske vei videre?
– Den platen var totalt sample-fri. Jeg hadde lyst til å lage en plate som var såpass musikalsk og lite beatspreget. Nå derimot, opplever jeg at den platen frigjorde meg litt, da jeg ikke er like ideologisk interessert i produksjonsstiler lenger. Det handler bare om å lage de beste låtene som jeg kan for å få det neste prosjektet til å føles helhetlig. Jeg har nå blitt interessert i samples igjen.
– Jeg savnet rett og slett dynamikken av lyder som i utgangspunktet ikke skal høres sammen.
eight: 400;">EP-en Mid-Season slippes fredag 18. februar.