Veslegøy!

Veslemøy Narvesen

Pokalen

Den etablerte trommisens soloprosjekt er en maktdemonstrasjon innenfor jazz og låtskriving

Busy gal

Veslemøy Narvesen er et navn knyttet til et bredt utvalg band og artister i musikk Norge. Den sørlandske trommisen med jazz-utdannelse fra NTNU har blant annet gjort seg kjent i bransjen som fast medlem i bandene Mall Girl, Kongle Trio, Moe og Superflipp. I tillegg til det har hun tidligere turnert med Moddi. Busy Gal, med andre ord.

Med dette prosjektet virker det som at hun henter inn inspirasjon fra sjangere på tvers av de mange prosjektene hun er involvert i. Narvesen er en artist som blander jazz med singer/songwriter og benytter seg av komplimenterende elementer fra indirock og pop. Hun begrenser seg lite musikalsk, og skriver sanger på både norsk og engelsk. Etter å ha kun sittet bak trommesettet (og tidvis pianoet) har Narvesen begynt å komponere egen musikk, under eget navn. Hun sitter kanskje ennå bak settet, men nå er altså fokuset på henne. Og godt er det.

Melodi, rytme og vekslende bruk av vokal

Personlig så er Veslemøy Narvesen helt ny for meg, og gud som jeg er glad for at ha blitt introdusert til musikken hennes. Narvesen sin alternative jazz instrumentaler, og himmelske stemme, tar meg på en reise, jeg vet ikke hvor, men en fem stjerners reise i min bok.

Veslemøy viser alle hvordan hun mestrer trommesettet og klarer å synge kompliserte melodier samtidig. I sann Jazz-stil var det mye variasjon både i melodi og rytme, og når det blir utført like godt som Veslemøy og gjengen, kunne jeg stått der i flere timer til. Det er virkelig ikke rart at det er så mange band som har lyst til å ha henne med på laget.

Hvis det er noe som som skulle ha trukket ned, vil det være mangel på tekst. Det er kanskje litt av greia med jazz, men man merker et savn når stemmen hennes forsvinner fra en låt til en annen. Men, de gjør det tydelig at det er andre ting som også fortjener fokus, når de metodisk veier opp for fraværet av vokal med tonnevis av knallgode soloer.

Godt samspill!

Midt i settet erklærte hun at det var bandet sin første gang sammen, etter at jeg hadde stått der i 15 min og trodd de var bestevenner siden barndommen, fordi slik var samspillet og energien på scenen. Og når man kan se at alle på scenen tydelig koser seg, blir det veldig smittsomt for publikum også. På en stappa bransjefestival er det deilig å se artister kose seg når de spiller. Godt gjort.

Narvesen avslutter konserten med en 7 minutters lang duett «Dopamine Detox», fra hennes oppkommende album, som slippes 13 oktober. Det er ikke et nytt fenomen å ha lange jazzlåter, men det er fort gjort at minuttene kan føles lange og noe monotone. Det gjør ikke Veslemøy Narvesen med denne følelsesfulle duetten. Etter 7 minutter er jeg kanskje litt tissetrengt men klar for en runde til.

Jeg er aldeles imponert over gårsdagens konsert, og vil anbefale på det sterkeste å sjekke ut en av Veslemøy sine oppkommende konserter.