Kambodsja: Year One

Year One - Kambodsja

Kambodsja

Year One

Kambodsja har evner til å spille hva de vil, bare synd de ikke rendyrker en smalere stil.

Navnet Kambodsja ringer som et ekko fra starten av årtusenet, da jeg som nyfrelst kaosentusiast falt hodestups for mang et sjangerforaktende bråkeorkester. En periode med mye fuzz fra både band og synsere, ble etterfulgt av nesten fem års stillhet, som nå brytes med albumet «Year One».

Bandets tredje langspiller er heldigvis renska for åpenbare P3-frierier, i form av cleanrefrenger og allsanglefling. Paradoksalt nok savnes likevel noen umiddelbare elementer i Kambodsjas progressive og mørke univers. Det trengs riff som får legemet til å riste, enten du vil eller ikke. Halvveis i plata oppstår det også et skrikende behov for at Sande-kvartetten skal komme til et samlende poeng. Dvelende instrumentaloppbygninger kan være ålreit det, men når de langtrukne crescendoene ikke fører til noen monumentale klimaks, sitter man igjen med følelsen av å ha blitt snytt for den berømte prikken over i´en. Kambodsja høres best ut når de holder det kort og konsist, som på 35-sekunders utbruddet «HI», hvor de får utløp for både teknisk vituositet og punka rastløshet.

Utfordringen ved å begi seg ut i kaotiske farvann, er at band som Converge har styrt støyskuta med knytta never i drøye to tiår, og evnet å konstant redefinere eksperimentell ekstremrock. Utforskende lyst er selvsagt et av hovedelementene i alle sjangere man kan plassere «post-» foran, men faren ved utprega eksperimentering, er at lydbildet fort lider av uttrykkschizofreni. Det er ingen tvil om at Kambodsja-gutta har evner til å spille omtrent hva de vil, og det er litt synd at de ikke rendyrker en smalere stil, som potensielt kunne resultert i en mer helhetlig plate.

Opprett din profil

Allerede GAFFA+ medlem