Virkelighetsflukt av den gode sorten

Gorillaz, Spektrum Arena, Oslo

Virkelighetsflukt av den gode sorten

Anmeldt av Peder Ebbesen | GAFFA

Gorillaz har skapt et univers man kan fortape seg i sonisk og visuelt.

Damon Albarn og tegneren Jamie Hewlett er Gorillaz. De har skapt alt øynene og ørene forbinder med det rare bandet jeg som liten så musikkvideoer av på MTV. Gorillaz er en plattform, Gorillaz er huset til han skikkelig rare, men likbare gutten på videregående som alltid endte opp med å arrangere fest.

For Albarn er en av de beste musikkkuratorene der ute. Han samler talent som det er sjeldne Pokémon-kort. Og resultatet er et lydbilde som alltid er i utvikling. Den røde tråden er der alltid, essensen av hva som gjør Gorillaz er der, men musikken er alltid vital.

Albarns velkjente vokal inn i en megafon gjør sin første åpenbaring på O Green World fra Demon Days-albumet. Her begynner også konserten å få litt seriøs oppsving. De to første låtene sånn bortsett fra det visuelle var ikke slagkraftige nok. Men her plukkes momentumet opp raskt med en av de sterkeste låtene fra deres siste album Humanz, nemlig den reggae-inspirerte Saturnz Barz.

Ikke et plettfritt univers

De følger opp med Tomorrow Comes Today, også en knallsterk opptreden av en låt fra debutalbumet. Også denne kvelden har musikkkuratoren Albarn lyktes med å samle et ensemble av dyktige musikere og korister. Med nå fem studioalbum i ryggen er det klart at det er mye av materialet som ikke er like bra, mange av låtene fra Humanz er ikke på nivå med det som kom tidligere.

Det låter mindre inspirert og er rett og slett ikke av samme kvalitet.

Sex Murder Party står ut som kveldens mest malplasserte konsertøyeblikk. En altfor mørk og tematisk digresjon. Spesielt fordi den kom rett etter den positive og muntre Some Kind Of Nature. Dette skjer et par ganger under konserten. At sammensetningen av settet spriker veldig i energi og tempo. Det funker for det meste, men av og til er det som om en DJ har spilt rolig jazz hele kvelden og plutselig setter på hard techno.

Anmeldelsen fortsetter under videoen.

Dette fungerer omvendt når den utmerkede singelen Garage Palace med Little Simz kommer på. Dette er en britisk klubb-banger! En knallhard låt og energien under opptredenen til Simz er nesten høyere enn når Feel Good Inc. kommer på senere under ekstranummeret. Dette blir fulgt opp av en særs rolig låt som bryter med energien som nå var i rommet. Men men, dette er jo bare pirk.

Den varme følelsen

Den varmeste følelsen som gjør meg ordentlig fnisete og absurd lykkelig er når en film kommer på storskjermen som viser bombingen av et cruiseskip. En panikkslagen ansatt på nevnte båt banker på døren til en av gjestene og sier: «Madam! The ship is under attack from pirates, I've been sent to escort you to the lifeboats.» Det er musikkvideoen til den utrolige On Melancholy Hill.

Opptredenen er perfekt, Albarn smiler fra øre til øre.

Gorillaz i Oslo Spektrum. FOTO: Tord Litleskare / GAFFA

Varm blir man også når De La Soul kommer ut på Superfast JellyFish. Proppfulle av energi og lykkelige, det er veldig smittende. Allsangen på Clint Eastwood står også til det minneverdige.

Jeg liker ikke alt ved Gorillaz, det er mange låter Gorillaz har laget som ikke er særlig bra. Men søndagens konsert i Oslo Spektrum var Gorillaz fra sin aller beste side. En virkelighetsflukt, et dypdykk i et univers skapt av en likbar rar mann og et hav av musikere og samarbeidspartnere fra forskjellige sjangerbredder.

Gorillaz Setlist Oslo Spektrum, Oslo, Norway 2017, Humanz Tour