Nyhet

Flere artister trekker seg fra Øya - festivalen kritiserer egne eiere

Det rettes kritikk mot det amerikanske investeringsselskapet KKR, og deres investeringer på Vestbredden.

Øyafestivalen i Tøyenparken, en av Norges mest populære og folkekjære musikkfestivaler, har i år blitt rammet av betydelig kontrovers knyttet til investeringer gjort av festivalens eierskap. På grunn av dette velger flere artister å trekke seg fra årets program. Nå retter festivalen kritikk mot sine egne eiere for manglende åpenhet rundt israelske investeringer, skriver NRK.

Shoegaze-bandet Astronomies meldte i går (onsdag 18/6) at de trekker seg fra programmet til Øya-tirsdagen på SALT - en del av "oppvarmingen" til festivalen som arrangeres på ulike scener i Oslo dagen før hovedarrangementet i Tøyenparken: 

"Øya-tirsdag var en spennende mulighet for oss, men vi klarer ikke spille med god samvittighet", forklarer gruppa til NRK.


Johan Julius Køber (KØBER) og Ruth Victoria Rømyhr () har også valgt å trekke seg fra Øya-tirsdagen. Køber forteller at "Øyafestivalen er informert om beslutningen", mens Rømyhr også har varslet sitt avbud.

Bakgrunnen er KKR, et amerikansk investeringsselskap som eier Øya gjennom sitt eierskap i selskapet Superstruct. Ifølge Aftenposten har KKR, via et datterselskap, investert i israelske selskaper, blant annet i et rubrikkselskap som har publisert annonser for eiendom i ulovlige bosettinger på Vestbredden, samt i israelsk teknologi-industri. Det ser imidlertid ikke ut til at KKR har investert i israelsk militær- eller forsvarsindustri.

Denne situasjonen har ført til at flere samarbeidspartnere vurderer å trekke seg, og ifølge Klassekampen er det usikkert om scener som Parkteatret og Kulturkirken Jakob vil fortsette samarbeidet med festivalen neste år. BLÅ kuttet forrige uke alle bånd til festivalen.


I et åpent brev til KKR uttrykker Øyafestivalen sin frustrasjon over mangelen på åpenhet rundt selskapets investeringer i Israel. De skriver at "mangelen på gjennomsiktighet er svært foruroligende" og understreker at "ingen av våre midler – eller publikums penger – går direkte til KKR".

Festivalen legger også vekt på at overskuddet brukes til å utvikle og drive festivaler i regi av organisasjonen, og at de tidligere har bedt om en oversikt over KKR’s investeringer uten å ha mottatt tilfredsstillende svar. 

LES OGSÅ: Massiv Attack truer med søksmål etter anklager om "oppfordring til sympati med Hamas"


ANNONCE