Nyhet

Slik setter Metallica sammen setlistene sine

GAFFA.no - alt om musikk.

Det er Spotifys grunnlegger som kommer med avsløringen.

Metallica bestemmer nemlig setlister basert på Spotify-data. Det skriver Quartz.

Musikere vet i dag mer om fansen og fansens lyttevaner enn tidligere. Blant annet samler og deler streamingstjensten Spotify data med artistene, så de får et bedre innblikk i hva som slår an, og hvor det slår an mest.


«Du har et band som Metallica, som endrer deres setlister fra by til by ut fra Spotify-data, basert på hvilke sanger som er mest populære i den gjeldende byen», forteller Spotifys grunnlegger og eier Daniel Ek.

LES OGSÅ: De neste dagene arrangeres Wacken for 29. gang.

Videre tilføyer han: «Vi har aldri før kunnet ta så mange velinformerte beslutninger og forstå publikummet så godt som artister kan i dag.»


Artikkelen fortsetter under videoen. 

Denne uttalelse er dog ennå ikke blitt bekreftet af Metallica selv. Tidligere har Lars Ulrich uttalt til radiostationen, 97.9 Baltimore at hver gang bandet vender tilbake til en by, ser han tilbake på bandets tidligere konserter, hvor han så endrer mellem seks til åtte av låtene i setlisten for å gi publikum en ny og annerledes opplevelse. Deretter undersøker han også hvilke Metallica-låter som blir spilt på radioen i den gjeldende byen.


LES OGSÅ: Ny studie: Trommeslagere er smartere enn gjennomsnittet.

Metallica tar opp størstedelen av deres konserter, og fans kan etterpå kjøpe lydfiler på livemetallica.com, noe som gjør det ekstra viktig at hver konsert er unik.

Rockebandet slapp deres debutalbum for 35 år siden og har siden gitt utallige konserter verden rundt.


ANNONCE