Nyhet

10 låter som gjorde Pere Ubu til undergrunnshelter

Vi teller ned til fredagens Oslo-konsert med de amerikanske kunstrockerne med et dypdykk i deres store låtkatalog.

Ohio-bandet fant opp begrepet "avant garage", visstnok for å spøke med sjangerglade journalister, men begrepet har blitt sittende. Støyrockerne i undergrunnsbandet Pere Ubu gjester Blå i Oslo på selveste langfredagen.

Vi gir deg ti sanger og grunner til at du bør ta turen!

01. Modern Dance


Vokalist og frontmann David Thomas, som bandet er sentrert rundt, er kanskje ikke like lett til beins som han en gang var, og sitter som oftest på konsert som følge av beinplager. Det gjør ikke konsertopplevelsen noe svakere, som du kan se i videoen under.

Nesten pop-vennlige Modern Dance er en heidundrende låt drevet frem av skitten gitar, Thomas sin særegne vræling og observerende, oppstykkede tekster.


02. Sentimental Journey

Pere Ubu beviste allerede på debutplaten at de fungerte best godt utenfor boksen. Lydbildet i Sentimental Journey kunne like godt vært soundtracket til H.P. Lovecraft-karakteren Cthulu.

Det er en gal manns ferd fra start til slutt.

03. Non-Allignment Pact


Ingen produsenter, bransjefolk eller utenforstående fikk noen gang lov til å forandre musikken til Pere Ubu, ifølge vokalist Thomas.


Godt er det, for på Non-Allignment Pact fra den kritikerroste debutplaten Modern Dance i 1978, gjør Pere Ubu det de kan best: Skitten garasjerock i frem til da uutforsket terreng.

04. (Pa) Ubu Dance Party


Pere Ubu og Thomas har påstått at de er et pop-band, bare et veldig dårlig et.

Nærheten til poplandskapet skimter tidvis frem på andreplaten Dub Housing, særlig på (Pa) Ubu Dance Party, som for mange kan virke som en ekstremversjon av Pixies, som bandet for øvrig er veldig gode venner med.


05. Final Solution

På Blå spiller Pere Ubu eksklusivt materiale fra 1975 til 1982, men vi får håpe det ikke bare er tradisjonelle album det er snakk om. Final Solution var en av bandets tidligste singler, og er nok blant deres mest kjente i dag.

Låten ble senere gitt ut flere ganger, men aldri som del av et tradisjonelt album.

06. Humor Me


Det er lett å merke likhetstrekkene mellom Thomas og Pixies-vokalist Frank Black, særlig på Humor Me. Thomas er dog hakket mer troverdig, manisk og intens.


Dette er en skremmende låt, med en enda mer skremmende tekst.

07. The Voice Of The Sand


Den korte og forstyrrende låten er basert på et dikt av den amerikanske poeten Vachel Lindsay, som er kjent for å ha introdusert moderne "syngende poesi".

David Thomas derimot, velger å hviske det korte verset over ambient og knirkende lyd.


08. Lost In Art

Selv om Pere Ubu i starten var mest revolusjonerende i skjæringspunktet mellom garasjerock og eksperimentelt kunst-materiale, er også de rent eksperimenterende låtene gode.

Lost In Art er ikke rytmisk, lydbildet biter deg i øret, og det høres ut som om Thomas har stått på utsiden av studioet under innspilling og lekt "den kjipeste karen på fest".

09. Navvy


Navvy hevder Pere Ubu sin posisjon som både nyskapende og revolusjonerende undergrunnsrockere. Thomas og bandet tok en i utgangspunktet rå rockelåt, og tok et par steg til siden.

10. Petrified


Song Of The Bailing Man var siste plate før Pere Ubu ble oppløst i en lengre periode, og er også siste plate de nok vil hente materiale fra på Blå-konserten denne uka.


Lydbilet i Petrified er mindre bitende enn før, men fortsatt like forstyrrende.

Har du ikke skaffet deg billetter til konserten ennå? Kjøp via GAFFA LIVE.


Fakta om Pere Ubu

  • Amerikansk rockeband fra Cleveland, Ohio.
  • Startet i 1975.
  • Sentrert rundt det ene faste medlemmet David Thomas.
  • Kjent som pionerer innen post-punk og garasjerock.
  • Har gitt ut 16 album.
ANNONCE