Nyhet

Bare 20 album har solgt i én million eksemplarer på en uke

Adeles nye album er det siste i rekken som når rekordmålet. Se hvilke andre utgivelser som er på den eksklusive listen her!

Bare fire dager etter at Adele slapp albumet 25, var det årets mest solgte i USA (med 2.3 millioner eksemplarer).

Albumet er dermed ett av tjue album som har solgt mer enn en million eksemplarer i løpet av en uke, melder Billboard.

Siden Nielsen Music startet å undersøke og dokumentere kjøp og salg av musikk i 1991, er det nemlig bare tjue album som har greid kunststykket å selge en million eksemplarer på én uke – Adeles 25 som det tjuende.

De andre albumene er som følger:

Adele – 25, 2015
Taylor Swift – 1989, 2014
Taylor Swift – Red, 2012
Lady Gaga – Born This Way, 2011
Taylor Swift – Speak Now, 2010
Lil Wayne – Tha Carter III, 2008
50 Cent – The Massacre, 2005
Usher – Confessions, 2004
Norah Jones – Feels Like Home, 2004
Eminem – The Eminem Show, 2002
'NSYNC – Celebrity, 2001
The Beatles – 1, 2000
Backstreet Boys – Black & Blue, 2000
Limp Bizkit – Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water, 2000
Eminem – The Marshall Mathers LP, 2000
Britney Spears – Oops!…I Did It Again, 2000
'NSYNC – No Strings Attached, 2000
Backstreet Boys – Millennium, 1999
Garth Brooks – Double Live, 1998
Whitney Houston/Soundtrack – The Bodyguard, 1993

Adeles 25 gikk i løpet av de tre første dagene det var i salg forbi Taylor Swift som har solgt 1.76 millioner kopier av 1989 i år (totalt har Swift solgt 5.42 millioner kopier av albumet som ble sluppet i 2014).

Hennes forrige album, 21, ble det mest solgte albumet i statene både i 2011 og i 2012, så det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse at også 25 ser ut til å bli en salgssuksess.

GAFFAs anmelder ga albumet fire stjerner i sin anmeldelse forrige uke.

Hun skrev blant annet dette:

— Adele er utvilsomt en av popens sterkeste stemmer. Det er lett å bli imponert. Hun står i tillegg som co-writer på samtlige, sødmefylte spor. Tematikken er hjerte/smerte, forslitt og dessverre fortalt med alvorets banaliteter. En kan kanskje bære over med forutsigbare tekstlige vendinger, all den tid vokalprestasjonen er storstilt, og timet for - og i - en hver emosjon. Verre er det når også arrangementene gjenspeiler noe av den samme forutsigbarheten.

Se Adele fremføre låten When We Were Young her:

ANNONCE