Kings of Convenience spilte konsert og feiret ny bok.
Mandag ble Kings of Conveniences debut Quiet is the New Loud (2001) gjort skikkelig stas på, i forbindelse med journalist Ørjan Nilssons bok om skiva.
Bokprosjektet ble satt i gang da Morgenbladet i 2011 kåret Quiet is the New Loud til den 27. beste norske skiva noensinne, og i går fikk 300 heldige publikummere på Vulkan Arena oppleve en samtale mellom band og fortfatter, pluss en mildt sagt sjelden live-fremføring av alle låtene fra plata.
Allerede tidlig under samtalen kom det frem at Eirik Glambek Bøe har et komplisert forhold til det umåtelig populære debutalbumet:
– Jeg har blandede følelser om det. Det hadde slik en trang fødsel: Vi hadde booket studioet (Parr Street Studios i Liverpool, der også Coldplays Parachutes og Badly Drawn Boys The Hour of Bewilderbeast ble til, journ. anm.) i to uker, men endte opp med å trenge tre måneder. Jeg har faktisk ikke hørt på albumet før forrige uke.
Erlend Øye kunne på sin side røpe at han hadde problemer med valget av albumcover den gangen.
– Det var ikke sånn jeg hadde sett det for meg. Jeg trodde det skulle være bare oss to på coveret, fortalte han mutt til Vulkan-publikummet.
Eirik syntes ikke det var så galt å ha med kjæresten sin på coveret, men hadde sine egne problemer med bildet.
– På coveret ser det ut som Erlend er hovedvokalisten. Jeg har slitt litt med det siden.
I boken forteller Eirik at han og Erlend kan bli stoppet på gata i utlandet av folk som kjenner igjen Erlend som "han fra Kings of Convenience", for så å be Eirik om å holde kameraet deres så de kan få et bilde av seg selv sammen med kjendisen.
Noe Erlend ikke kviet seg for å spøke med i går.
– Når jeg går rundt i Italia (der han har bodd de siste 2 1/2 årene, journ. anm.), med en venn, så har jo gjerne denne vennen brunt hår, og da blir han nok tatt for å være "han andre" i Kings of Convenience.
Intervjuet på scenekanten ga også noen svar på hvorfor Kings of Convenience bestemte seg for sin umiskjennelige, stille musikkstil.
– Noe av intensjonen til Kings of Convenience var å lage et band som bare spiller sistelåter. Som de tre rolige siste låtene på en plate, som lar deg sovne når plata er ferdig, forklarte Erlend.
– Jeg er glad i tanken om at all kunst er brukskunst, fortalte Eirik.
– Musikken skal ha et formål. Å sette sammen en plate handler ikke om å uttrykke hele sitt følelsesregister og å vise alt man kan, det handler om hvilket bruksmområde den har. Vi har for eksempel en uoffisiell verdensrekord i cafésavpillinger.
Avspilling på café er ikke det eneste debutalbumet er skapt for, mente Erlend.
– Prefuse 73 sa en gang til meg at Quiet is the New Loud er en av hans "top 10 lovemaking records". Audun Vinger (Dagens Næringsliv, journ. anm.) skrev her om dagen at plata ikke har noe misjon lenger i 2014. Men har han prøvd å sette på plata mens han har sex?
Kan man elske til egen musikk, spurte bokens forfatter.
– Om man elsker seg selv nok, så går det, gliste Erlend.
Boken om Quiet is the New Loud er nå ute på Falck forlag.
Se videoen til Quiet is the New Loud-klassikeren Toxic Girl: