Nyhet

Uavhengige plateselskaper sammen om nye avtaler

Over 700 indieselskaper står bak nytt initiativ for rettferdighet overfor artistene.

Representanter fra plateselskaper som Domino, Cooking Vinyl, Epitaph, Because Music, Glassnote, Mushroom Group, Nettwerk, Ninja Tune, Secretly Canadian, Saddle Creek, Sub Pop, Tommy Boy, XL Recordings og The Beggars Group, som representerer 4AD, Matador og Rough Trade, støtter opp om et nytt initiativ under navnet 'Fair Digital Deals Declaration'.

Initiativet utgjør en forpliktelse fra selskapenes side når det kommer til rettferdig fordeling av digitale inntekter overfor artistene, skriver Billboard.

Det hele er koordinert av organisasjonen Worldwide Independent Network (WIN), og kampanjen kan følges gjennom Twitterkontoen @winformusic, samt via hashtaggen #fairdigitaldeal4artists.

Fem konkrete punkter tas opp ved denne anledningen:

1. God forklaring i platekontrakter rundt fordelingen av de digitale inntektene.
2. En andel av eventuelle inntekter og annen godtgjørelse fra digitale tjenester som stammer fra inntjeningsmulighetene fra opptak, men som ikke kan knyttes til bestemte opptak eller opptredener.
3. Oppmuntre til bedre standarder for informasjon fra digitale tjenester om bruk og inntjeningsmulighetene med musikk.
4. Støtte artister som velger å motsette seg offentlig, uautorisert bruk av deres musikk.
5. Støtte den kollektive posisjonen for den globale uavhengige plateselskapssektoren.

De uavhengige plateselskapene har etter hvert blitt en maktfaktor å regne med. Adele (bildet) sto med sitt forrige album, 21, bak en salgssuksess uten like. Albumet som er gitt ut av det uavhengige britiske selskapet XL Recordings var det mestselgende i USA både i 2011 og i 2012.

21 er også det første albumet som har solgt i over 3 millioner kopier digitalt

ANNONCE