Singer-songwriteren setter seg i produsentstolen når The Lemonheads gjør comeback med originalbesetningen.
I går kunne Ryan Adams (bildet) via Twitter melde om at han har påtatt seg oppgaven med å produsere The Lemonheads kommende album. Adams røpte at de går i studio denne helgen, og at han også vil plukke opp stikkene.
– Ser frem til å produsere det nye Lemonheads-albumet denne helgen med Evan og Ben og Juliana Hatfield på bass, skrev Adams, og twitret senere:
– Spiller trommer på Lemonheads-skiva, også… Drømmer går i oppfyllelse. Tilbake til punken, skrev Adams.
The Lemonheads ble dannet i 1986 av Evand Dando og Ben Deily, og duoen fikk etter hvert med seg Juliana Hatfield. De debuterte i 1987 med albumet «Hate Your Friends». Deily forlot bandet i 1989, men The Lemonheads fortsatte å gi ut plater med en besetning som var nærmest konstant utskiftende, med unntak av frontmann Evan Dando. Bandets foreløpig siste utspill bestående av egenkomponert materiale, var deres selvtitulerte album fra 2006. I 2009 slapp de albumet «Varshons», som bestod av en rekke coverlåter, blant andre av Townes Van Zandt, GG Allin, Leonard Cohen og Gram Parsons, og med en rekke celebre gjestevokalister på bidragsyterlisten.
Albumet fikk fire stjerner av GAFFAs anmelder Finn P. Madsen, som mente at det fortsatt var håp for Evan Dando.
– På coveralbumet «Varshons» blir Evan Dando hjulpet av Gibby Hayes bak miksepulten. Den dempede og tablåbelagte «Yesterlove» og den psykedeliske «Green Fuz» gir Dandos vokal smertende påminnelser om hvor ensom han kan låte. De tempofylte «Dirty Robot» med Kate Moss og «Dandelion Seeds» faller mellom to stoler med sin dunkende, mekaniske rytmikk. «Hey, That's No Way To Say Goodbye» med Liv Tyler på gjestevokal og Linda Perrys «Beautiful» er bergtagende og viser at de kanskje er håp for Evan Dando fortsatt, og at han kan gjenetablere sin karriere med egne låter i fremtiden, skrev Madsen.
Ryan Adams har siden solodebuten i 2000 med albumet «Heartbreaker» sluppet tolv album. Hans siste het «Ashes & Fire», og ble utgitt i oktober i fjor. Plata ble anmeldt av Michael José Gonzalez, som ga den fem stjerner, og som mente at Adams var tilbake i god, gammel låtskriverform.
– Hvis man ikke merker ilingen nedover ryggraden ved gjennomlyttingen av den skjønne «Come Home», hvor Norah Jones diskré, men ytterst effektivt plasserer prikken over i'en med sin blide og nesten hviskende bakgrunnsvokal, må man være lagd av stein eller noe i den stil. Det er ikke mindre enn elleve tindrende stjernelåter man finner på «Ashes & Fire», der utgjør en sterk kandidat til årets album. Velkommen tilbake til toppen, Ryan, hilste Gonzalez, og ga plata fem stjerner.