Nyhet

Trent Reznor dropper uavhengigheten

Nine Inch Nails-vokalisten har inngått samarbeid med Columbia Records etter fem år som uavhengig artist.

Trent Reznor fra The Nine Inch Nails har gått tilbake til å samarbeide med et stort plateselskap. Nyheten kommer litt over et år etter at Reznor på kontroversielt vis uttalte at Nine Inch Nails-fansen ikke skulle bruke pengene sine på å kjøpe reutgivelsen av deres 1989-album «Pretty Hate Machine», etter at vokalisten havnet i uenighet med sitt forrige plateselskap, Interscope. Nå har derimot Reznor tatt en u-sving, og vender tilbake til musikkindustrien gjennom et samarbeid med Columbia Records.

– Det positive ved å utgi sine album selvstendig, er man at man kan kontrollere sin egen skjebne. Men du å omgi seg med folk som faktisk vet hva de snakker om når man for eksempel diskuterer markedsføring, det er hyggelig, uttalte Reznor til Digital Music News.

Columbia Records skal samarbeide med Reznor på prosjektet How To Destroy Angels. I følge et intervju vokalisten gjorde med Hypebot, har han fått en helt annen tilnærming til det å samarbeide med de store plateselskapene.


– Samarbeidet med Columbia Records handler om å eksperimentere og prøve ut nye ting for å finne ut hva som best oppfyller våre behov, sa amerikaneren.

I Reznors fem år lange periode som selvdreven kunstner, har han blant annet samarbeidet med How To Destroy Angels-kollegaen Atticus Ross på filmmusikken til David Finchers «The Social Network» – som han vant en Oscar for – samt til den amerikanske filmatiseringen av Stieg Larsson-romanen «The Girl with The Dragon Tattoo», også regissert av Fincher.

Nine Inch Nails har ligget på is siden 2009. Deres foreløpig siste album het «The Slip», og kom i mai 2008. Albumet – deres sjuende studioalbum – ble anmeldt av GAFFAs Thomas Borre.


– Begrep som død og religion står fortsatt høyt på Reznors lyriske dagsorden, som på lik linje med programmeringer og annet elektronisk fiksfakseri bidrar til at gjøre lydbildet mangefasettert. Uhyggen viser sitt nervepirrende ansikt allerede på albumets introduksjon, og især den langsomt slepende og ambiente «Corona Radiata» er et glimrende eksempel på Trent Reznors evne til å instrumentalt sette lyd på ondskapen selv. Den ubarmhjertige «The Four Of Us Are Dying» er med sin mekaniske beat og de manipulerte gitarutskeielsene også forførende i all sin fortettede stemning. Innimellom synes ordspråket «grundighet er en dyd» å være trengt langt ut av talemåterekkene, men både kvalitet og originalitet svinger temmelig mye på «The Slip», som – i den frie kunstens hellige navn – både fremstår som smittende umiddelbar og regressivt repeterende, skrev Borre, og ga plata tre stjerner.

ANNONCE