I tillegg til norsk country og gitarpop, bød by:Larms tredje artistslipp på svenske tvillinger, danske elektronikayndlinger og finske fantomer.
I dag offentliggjorde by:Larm et knippe nye artister til vinterens festival. Blant de hjemlige artistene som ble lagt frem i dag, finner man blant annet trønderske Ida Jenshus, som forrige fredag slapp albumet «Someone to Love». Plata ble anmeldt av Monika Tøraasen, som mente at Jenshus nådde nye høyder med sitt tredje album.
– Den tredje plata har fått en røffere og mer modent sound enn de forrige. Det er ingen tvil om at det er country-jenta Jenshus vi hører, men det er lagt til flere elementer av blant annet rock som så absolutt og kledelig og fengende. Det er noe svært behagelig og beroligende over dette albumet, som gjør at en får lyst til å bare synke ned i sofaen og ikke gjøre noe som helst annet enn å høre på musikken. «Marie (What Happened To The Music?)» og «Not For Love Anymore», for å nevne noen, er perfekte sanger for en real avkobling. Det eneste som en kan trekke for er at det godt kunne vært litt flere up tempo-låter på albumet, da det til tider kan bli litt i overkant melankolsk. Uansett er det nok et utrolig bra album fra Jenshus – her bør det lyttes godt, skrev Tøraasen, og ga plata fem stjerner.
Den andre norske bookingen til by:Larm 2013 er den relativt ukjente duoen Dagens Ungdom, som etter sigende spiller fuzzfattig gitarpop i skjæringspunktet mellom Talking Heads, The Smiths og Teenage Fanclub. Duoen varmet opp for Bear in Heaven da disse spilte på Blå i juni, og for tiden bruker de tiden sin is tudio – vi får bare stole på by:Larms bookingapparat at de vil levere bra konserter i februar.
Fra Finlands hovedstad kommer Tommi Koskinen og Hanna Toivonen i Phantom, som leverer beattung, melankolsk og soulinspirert elektronika, noe som har fått folk til å sammenligne dem med band som eksempelvis The xx – kanskje mye takket være at britene postet tittelkuttet fra EP-en «Scars» på tumblr-profilen sin.
Svenske tvillinger er noe som får det til å rykke i kroppen til noen og enhver, og Elektra og Miranda Kilbey er intet unntak. Da de slapp singelen «Maybe You» på nettet i vår, tok det ikke lang tid før franske Kitsuné plukket den opp og signerte duoen til sin stall. Noe kjøligere ble det ikke rundt bandet da de fikk med seg moteregissøren Phillippe Tempelman til å regissere videoen til låta, som du kan se under.
Fra Danmark kommer GAFFA-favoritten Esben Andersen (bildet), som er mest kjent under pseudonymet Rangleklods. Da GAFFA-redaktør Øyvind Rones så ham spille på SPOT-festivalen i Aarhus i mai i år, fikk Andersen ham til å strø vilt om seg med stjerner. Konserten var så godt besøkt at det hersket trengsel inne i lokalet, og rangkleklossen basstunge beats gikk hardt utover anlegget på scenen.
– De fleste måtte gå skuffet bort fra Blackbox uten å ha fått et eneste glimt av Rangleklods. De som fikk presset seg inn fikk med seg det som ikke bare var festivalens høydepunkt, men kanskje også blant årets desidert beste konserter. Det ble drøye 40 minutter med den deiligste og rareste elektropop, brutalt dynket i de basstunge beats og så lekkert lydbilde at den eneste reaksjonen som kom naturlig var måping. Så smeller det. Folk hopper rundt og vifter med armer og bein som om det var det siste dansen før undergangen. Plutselig forsvinner en PA fra scenen og treffer en publikummer på første rad i skulderen, og konserten var over for den fortumlede stakkaren. Mannen kan vel bare prise seg lykkelig over at den ikke landet i hodet. Både «Behaviour» og «Young And Dumb» er blant årets sterkeste låter, og begge tok dette settet til Rangleklods opp på aller øverste nivå. Oppsettet med Andersen på elektronikk og vokal, og makker Tikki Hasselriis på gitar og vokal, fungerte egentlig helt optimalt, selv om man noen ganger ikke var sikker på om man var svimmel på grunn av det voldsomme basstrykket eller rett og slett bare av pur glede. Det var en målløs Andersen som avsluttet Spot. Jubelen talte uansett sitt eget språk, og var dermed slutten på begynnelsen av noe riktig så fantastisk. Roskilde har sikret seg Rangleklods på årets plakat, og man kan jo bare håpe og drømme om at noen norske festivaler hopper i det helt på tampen av bookingfasen. De elektroniske episentrene i verden har til stadighet forflyttet seg, og med Rangleklods i spissen kan det se ut til at blikket bør rettes mot Danmark i tiden fremover, skrev Rones, og ga konserten seks stjerner.
I slutten av juni kom danskens debutalbum, og selv om Rones mente at han fulgte oppskriften, var han ikke i tvil om at Andersens debutalbum var av den sterke sorten.
– Rangleklods har nemlig en hel haug velgjorte og velskrevne låter, som står godt på egne ben. Visst snubler man innom klisjéer nå og da, men det er bare med på å gjøre totalopplevelsen akkurat passe skamløs oppi all den delikate og kjølige elektronikaen. Hans gestikulerende vesen understreker dette på konsertene. Tekstlinjer som «I told you I was nothing but a heartbeat» kommer dessuten til å kreve plass i hodet ditt en god stund fremover. La oss håpe at det at Rangleklods endelig har funnet veien til norske platebutikkhyller også betyr at han er å finne på norske klubbscener om ikke så alt for lenge - noe annet ville vært en stor skam, for dette er utvilsomt en av 2012s aller sterkeste debutskiver, mente Rones, og ga plata fem stjerner.