Nyhet

by:Larm fyller på

Festivalen fortsetter å utvide programmet, og i dag annonserte de blant annet en svensk popkomet, norske comeback-rappere og en dansk ghettopop-prins.

Bransjefestivalen by:Larm begynner å få et anstendig program allerede, bare to måneder etter at de slapp sine første artister, blant dem Hvitmalt Gjerde, Matilda, Billie Van og Okkultokrati. I slutten av oktober ble en rekke nye navn føyd til programmet, blant dem Young Dreams, Blood Command, svenske Urban Cone og Adam Kanyama, finske Le Corps Mince De Françoise, islandske Valgeir Sigurđsson og danske Mø.

Festivalen ser ut til å jobbe knallhardt for å få navn på plass til februar. I dag kunne de annonsere nok et solid knippe nordiske artister.

Den svenske elektropopartisten Alina Devecerski (bildet) har solgt til trippel platina hjemme i Sverige, og også i Norge har hun gjort det særdeles skarpt, kanskje først og fremst på grunn av hit-en «Flytta På Dej». Devecerski spilte på Slottsfjellfestivalen i Tønsberg i sommer, og til tross for trippel platina: GAFFA-redaktør Øyvind Rones bevitnet det han mente var en artist som var langt fra klar for å spille konserter.

– Problemet er bare det at Alina Devecerski ikke er klar for scenen riktig enda. Før det hadde gått 20 minutter var konserten over, og selv om det er skamløs pop det er snakk om her, så er det ikke helt greit å lene seg så mye på backingtracks. Trommisen var så overflødig som man kunne få det, og lyden var skrudd så lavt at det kunne like gjerne vært en boomblaster på scenen. Konserten endte opp med å sende pinlige flashbacks tilbake til konserten Kelis gjorde på Slottsfjells hovedscene for to år siden. Dog i motsetning til Kelis så skal Devecerski få være unnskyldt denne gangen. Noen flere låter, og gjerne noen som ikke er halvdvaske forsøk på å lage en ny «Flytta På Dej», og en revurdering av hele liveoppsettet, så kan dette blir topp stemning også fra scenen. Devecerski har i alle fall et publikumstekke og en energi som gjør seg ekstremt godt på scenen. Det ble bare så altfor tydelig at dette ikke var en godt nok gjennomtenkt greie. Tror vi bør sende denne dama tilbake til tegnebordet, og heller invitere henne tilbake om et par år igjen - dersom hun ikke går inn i glemmeboken før den tid da, skrev Rones og ga konserten to stjerner. Forhåpentligvis har Devecerski fått trent seg opp i løpet av høsten.

Svenskene i Mando Diao slapp akkurat sitt sjettestudioalbum, som fikk navnet «Infruset». Albumet ble anmeldt av Øyvind Rones, som mente svenskene hadde havnet i en slags identitetskrise.

– Greit, helt fullstendig krise er det ikke. Men når de ligner mer på Bo Kaspers Orkester enn seg selv, er det kanskje på tide å ta et par steg tilbake og lukte litt på kaffen. Lukte på ett eller annet i alle fall, noe som får oss til å våkne.

Det er som om de prøver å være en mellomting av sitt opprinnelige uttrykk og noe Dungen-aktige tilnærminger. Tanken er sikkert ikke så dum den, gjennomførelsen skranter det mer på. Det er ikke dermed sagt at alt her er håpløst, det finnes låter som fungerer - for eksempel tittelsporet, minus bølgeskvulpingen på slutten. Og hadde «Snigelns visa» gått dobbelt så kjapt, så hadde det sikkert vært nok en Mando Diao-klassiker, for den byr i alle fall på noe «Infruset» som helhet i stor grad mangler – nemlig melodier. Den fungerer for øvrig bra som den er også. Det er lenge siden «Bring 'Em In» og «Hurricane Bar» nå, og gamle Mando Diao-fans har naturligvis blitt eldre, men det er uansett ingen unnskyldning for å levere noe så ujevnt og tidvis blodfattig, skrev Rones og ga plata tre stjerner.

Comeback-rapperne i Equicez er kanskje ett av de mer oppsiktsvekkende bookingene til 2013-utgaven av festivalen. De har ikke gitt mye lyd fra seg siden albumet «State of Emeregency» fra 2003, men skal man tro Jon-Are Masternes, som bevitnet Equicez' comeback-konsert på Blå for en tid siden, må man tro at duoen fortsatt er en kraft å regne med.

– Gjensynsgleden mellom Equicez og publikum gjorde det vanskelig å avgjøre hvem som hadde savnet hverandre mest. Vi fikk høyt tempo fra start til slutt, en breakdance-battle i miniatyr mellom hovedpersonene, crowd surfing og spruting med champagne (tror det uttales kampanje). Likevel føltes det som Equicez mistet litt grepet på publikummet midtveis i programmet. Ordet på gaten utenfor Blå mente man hadde svidd av de største hitsene for tidlig i showet. Låttempoet går ned og antall publikummere virker å lette litt, men dette henter seg kjapt inn igjen på låter som «Drekkalåta» og «Den Smarteste Karen». Sistnevnte akkompagnert av en passe smart boyband-koreografi. Etter flere års pause er det tydelig at gutta har masse energi oppspart og det er ikke noen tvil om at de fortsatt har fans så det holder. Jeg skulle gjerne ha hørt «Avanser» og «Kela» fra Cast-albumet, men det er ikke så mye å pirke på. Equicez' comeback-konsert på Blå 30. august var så absolutt plassen du burde ha vært på, skrev masternes, og belønnet gjensynet med intet mindre enn fem stjerner.

Danske Lukas Graham er kanskje ikke det største navnet i Norge – greit, han spilte på slippfesten til det andre nummeret av GAFFA sammen med Sandra Kolstad og svenske Joel Alme – men i hjemlandet har han så definitivt slått gjennom med sin silkemyke soul med til dels sosialrealistiske tekster, en sjanger han selv har kalt ghetto-pop. Hans selvtitulerte debutalbum ble sluppet i mars i år, og fikk danskene til å gå mann av huse. Albumet ble anmeldt av GAFFAs Michael José Gonzalez, som kalte albumet lekker retrosoulpop fra Christiania-beboeren Graham.

– Musikken er lekkert tilbakeskuende, men samtidig frisk soulpop etter alle kunstens regler, og Graham og guttene navigerer ubesværet mellom det frekke, det tilbakelente og det mere følsomt melankolske. Det heller på forfriskende vis til hiphop («I can't stand it, you're too demanding – such  a jealous ho») og uttale til den resiterende låten «Nice Guy» helt mot slutten av albumet, hvis lettere irriterende refreng for øvrig oppveies fullt og helt  av åten seige groove og energiske bass. Bunnivået på dette albumet er nokså høyt, så det gjør ikke ikke noe at ikke alle låtene finner veien til matskapet, for kimen til noe stort har så definitivt blitt lagt med dette albumet, skrev Gonzalez, og ga albumet fire stjerner.  

By:Larm har også booket band som svenske Nause, danske Ulige Numre og den finske R&B-eksentrikeren og moroklumpen Stig. I tillegg til disse artistene, har også festivalen sett sitt snitt til å invitere tilbake singer-songwriteren Monica Heldal. Hun opererer i T-krysset mellom blues, folk og contry, og spilte to konserter årets by:Larm.

ANNONCE