Nyhet

Spotify oppdateres

Nye, hjelpsomme funksjoner og dansk-amerikansk thrashmetall går hånd i hånd når Spotify oppdaterer.

Ifølge presseskrivet fra musikkstrømmingstjenesten Spotify, har de lenge sett etter en måte å føre fans og artister tettere sammen. Mange har vel kanskje kjent på følelsen av å være et lite barn i en godtebutikk med velassortert utvalg: Man vet rett og slett ikke hvor man skal begynne. 

Samtidig er Spotify et velegnet sted å oppdage ny musikk, og når har Spotify lansert tjenesten Follow, som ligner svært på vår egen GAFFA Follow. Nå kan man nemlig – ved å følge eksempelvis Facebookvenner, artister, trendsettere og redaktører – få et innblikk i hva de hører på akkurat nå, og på den måten bli presentert for ny musikk man kanskje ikke engang visste at man likte. 

Spotify har samlet en lang rekke mennesker og institusjoner som har sagt seg villige til å dele sin musikkpreferanser med tjenestens brukere. Blant disse finner man selveste Barack Obama, David Guetta, Dagbladet, NRK P3, Justin Bieber, Paul McCartney og Metallica, samt Vinni, Madcon, Sirkus Eliassen og Donkeyboy. 


Follow-funksjonen lanseres som del av en oppdatering av selve Spotify-programvaren i løpet av de kommende ukene. 

Ikke mindre spennende er det at Metallica (bildet) nå lanserer hele sin katalog hos Spotify. Samtlige album, helt tilbake til «Kill 'Em All» fra 1983, er endelig tilgjengelig for strømming. Dette skjer i forbindelse med bandets nylige løsrivelse fra sitt gamle plateselskap og relanseringen av hele backkatalogen på bandets eget selskap Blackened Recordings. Den første fysiske utgivelsen på det nye selskapet kommer førstkommende mandag, og er en konsertfilm spilt inn i Quebec på «Death Magnetic»-turnéen i 2009. Deretter følger reutgivelser av de resterende albumene. Du kan imidlertid allerede nå bryne deg på rubbel og bit hos Spotify. Metallicas interne pressetalsmann og trommeslager Lars Ulrich snakker varmt om utviklingen: 

– Metallica har alltid forsøkt å ha kontroll over måten vi presenterer vår musikk til våre fans. Det er årsaken til at vi først ville se hvordan digitale forhandlere og streamingtjenester opererer og måler brukeropplevelsen til fans, før vi gjorde vår musikk tilgjengelig for dem. Vi føler nå at Spotify ikke bare har levert resultatene, men at de også tilbyr den klart beste streamingtjenesten. Vi synes det er fett å slippe musikken vår løs via deres plattform. 


Administrerende direktør og grunnlegger av Spotify, Daniel Ek, er forståelig nok også entusiastisk: 

– Metallica er et av historiens mest innflytelsesrike og suksessfulle band, og vi er stolte av å få deres musikk på Spotify. Jeg lærte å spille gitar ved å lytte til «Enter Sandman» og mitt håp er at en ny generasjon av fans vil oppdage denne fantastiske musikken gjennom Spotify. 

Om det måtte være den tidligere Metallica-bassisten Cliff Burtons musikalske tolkning av Ernest Hemingway-romanen «For Whom The Bell Tolls» eller Justin Biebers favorittlåt denne uken som opptar deg mest er det uansett duket for en interessant tid fremover.


ANNONCE