GAFFA ønsker å ta tempen på den trønderske bransjefestival-opplevelsen á la 2024! Her er hva vår journalist fikk med seg på dag 3.
Vær og forhold fikk ikke legge demper på siste dag av Trondheim Calling. Trondheim var vått, levende og livlig. i likhet med de to foregående festivaldagene var energien høy fra start til slutt. Først fikk jeg med meg bandet Vrengt som spilte energisk indierock. Videre tok jeg turen innom Lokal scene hvor Veslemøy Narvesen briljerte med hennes friske blanding kammerpop og jazz. Dette ble fulgt opp av ny og stødig popmusikk fra Gaaren. Kvelden og festivalen ble avsluttet i god stil med tungvekterne Kanaan og Mall Girl.
Vrengt @ Trykkeriet
Allerede på første låt setter gutta i Vrengt tonen, energinivået er høyt og det skal ikke være noen tvil om hvem som eier salen. Musikken preges av store gitarer og punkete vokaler, noe de kombinerer med tekster om hverdagsfrustrasjon med samfunnskritiske undertoner. Bandet har en intens og ungdommelig scenetilværelse, men klarer på mesterlig måte også å servere de roligere øyeblikkene. Dett kulminerer i en dynamisk og frisk indierock-pakke. De spilte blant annet musikk fra sin EP «Velge å snuble» utgitt i 2021, men også singler som «Overalt Hele Tiden», «Tusen Sjanser» og «Snøflak».
Veslemøy Narvesen @ Lokal Scene
Forventningen er stor inne på en fullsatt Lokal Scene før Veslemøy Narvesen og co skal spille. Med sine dynamiske arrangementer og sterke improvisatoriske prestasjoner blir disse forventningene møtt. Med sitt gjenkjennbare tekstmateriale og den herlige blandingen mellom pop, kammerpop og jazz, er det ingenting negativt å melde bortsett fra at konserten ikke varte lenge nok. De spilte musikk fra det høyt anerkjente debut-albumet «We Don’t Imagine Anymore», men serverte også den nye låte «Free» som ikke er publisert enda.
Gaaren @ Byscenen GramArt
Med sine funky og dansbare produksjoner er det ikke overaskende at publikum er i bevegelse når Gaaren spiller. Musikken selv befinner seg tydelig i det nordiske pop-landskapet, og defineres av sine gjennomførte arrangement og fengende melodier. Gaaren selv er stødig og komfortabel på scenen, noe som gjør at hun med overskudd leder publikum gjennom deres knippe musikk. Med seg på GramArt-scenen har hun fullt band bestående av keys, bass, trommer og gitar, som alle leverer både på scenetilværelse og det musikalske. De spilte låter fra sin katalog med singler, blant annet «Any Day Now» og «Summer Bummer».
Kanaan @ Byscenen
Publikum på Byscenen er klar for høyt volum og dronete riff, noe som heldigvis er en Kanaan-spesialitet. Og de leverer! Med dynamiske ytterpunkt som tar musikken helt ned, deretter serverer mer intensitet enn du trodde mulig på Byscenen, er det ikke rart at publikum står igjen med kollektiv bakoversveis. Headbanging og moshpit ble man heller ikke foruten.
Mall Girl @ Byscenen
Med blanding av indierock, mathrock og innslag fra pop, er Mall Girl den perfekte avslutningen på Trondheim Calling. Med sitt store overskudd overlater alle i publikum seg til settets dynamiske svingninger. Når musikken er sårbar er publikum lyttende, når musikken er kraftig og eksplosiv bryter salen ut i dans. Bandet spilte musikk fra hele sin diskografi, men det er verdt å nevn at deres siste album Pure Love (som GAFFAs anmelder ga terningkast 5) huser mangt en bænger.
SEES NESTE ÅR<3